Maandag 27/01/2020

Onze top 10 van Cannes

I, DANIEL BLAKE Ken Loach

Ken Loach doet in feite niets wat hij niet eerder heeft gedaan. In de hoofdrol: Dave Johns, een stand-upcomedian van 60 die zijn filmdebuut maakt en die in Cannes na een minutenlange staande ovatie de zaal verliet om een einde te maken aan het applaus.

BACCALAUREAT Cristian mungiu

In Baccalaureat onderwerpt Cristian Mungiu zijn vaderland Roemenië en de hele wereld aan een gewetensonderzoek. Een film waar iedereen van kan leren.

TONI ERDMANN Maren Ade

De grootste verrassing in competitie was misschien wel Toni Erdmann van de Duitse Maren Ade. Ook al omdat vrouwen en Duitsers niet echt bekend staan voor hun komische films.

THE SALESMAN
Asghar Farhadi

Asghar Farhadi blijft het doen. Hij laat zijn personages graag in situaties terechtkomen waarin ze hun zelfbeheersing verliezen. En keer op keer is het confronterend te zien hoe goed ze op ons lijken.

RESTER VERTICAL Alain Giraudie

Alain Giraudie heeft net als Maren Ade voor het eerst een film in de officiële selectie. Een zeer eigenzinnige en grappige film, al kon lang niet iedereen de ongewone toon appreciëren.

PATERSON Jim Jarmusch

Groundhog Day in poëtische versie. Adam Driver kan voor een jongere versie van Bill Murray doorgaan in deze film over een buschauffeur speelt die vooral dichter is.

NERUDA Pablo Larrain

De Chileense regisseur Pablo Larrain laat Gael Garcia Bernal als klunzige agent achter de communistische 'verrader' Pablo Neruda aangaan. Om in een krimi poëzie, humor en visuele sprankel te verwerken, moet je een grote zijn.

THE HANDMAIDEN Park Chan-wook

De Zuid-Koreaan Park Chan-wook maakte een bewerking van de roman Fingersmith van Sarah Waters. In het Korea van de jaren 30, dat onder bezetting was van de Japanners, situeert hij zijn amusante, ondeugende erotische thriller. Een film vol onverwachte wendingen, gekruid met naakt en perversie.

ELLE Paul verhoeven

Op zijn 77ste wordt Paul Verhoeven volwassen. Alle vunzigheid uit zijn Nederlandse en Amerikaanse films heeft er een dimensie bij gekregen in het Frans. Alles valt in zijn plooi. Isabelle Huppert was zelden beter.

RAW Julia Ducournau

Stel je The Texas Chainsaw Massacre voor als een emotioneel ontluikingsverhaal. Lof voor regisseuse Julia Ducournau, voor actrice Garance Marillier, en ook voor de Belgische cameraman Ruben Impens (zie ook Felix Van Groeningen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234