Donderdag 13/05/2021

Onze kindjes willen microfoons en dansmatjes

Een Belgisch kind krijgt elk jaar gemiddeld voor tussen 90 en 250 euro speelgoed. Daar konden hun ouders en grootouders vaak alleen maar van dromen. De Europese speelgoedmarkt groeit al verschillende decennia in een tempo van 10 procent per jaar. Maar nu zit er toch een rem op.

Vanessa Debruyne

De waarde van de speelgoedmarkt in België wordt geschat op 165 miljoen euro. Vijf jaar geleden gaven de Belgen niet meer dan 125 miljoen euro uit aan speelgoed. De groei slabakt nu wel, maar dat is volgens de verbruikersorganisatie Oivo grotendeels te wijten aan de waardeverhouding tussen de euro en de dollar. "België voert tweemaal minder speelgoed uit dan het invoert en een groot deel van die invoer wordt betaald in dollars. Doordat de waarde van de dollar sterk gedaald is, wordt die invoer voor ons minder duur", zegt Peter Boelaert van het Oivo.

Sinterklaas en de kerstman zijn de twee populairste mannen in de speelgoedsector. In de maanden november en december haalt de sector 60 procent van zijn omzet op. Daarom moeten alle nieuwigheden altijd tegen halverwege oktober in de rekken liggen, klaar voor 6 december en de eindejaarsfeesten.

Dit jaar zijn de speelgoedrekken gevuld met kleine drumtoestellen, dansmatjes, karaokestations, microfoons en gitaren. Onder invloed van televisieprogramma's als Idool en Eurosong for Kids staan kinderen te springen om te leren zingen, dansen en muziek maken. Er zijn ook een heleboel oude successpeeltjes die dit jaar in een nieuw jasje worden gestopt. Bij Mattel worden Mikado, het Uno-kaartspel en Scrabble heruitgegeven, zij het in een ludieker uitgave. Goliat vindt met Triominos het dominospel opnieuw uit. En ook het succes van het videospel The Sims blijft voortduren. De simulator van het menselijk leven, waarbij de speler moet zorgen dat zijn personages genoeg sparen, hun huis onderhouden en tijdig op het werk raken, is uitgegroeid tot het meest verkochte videospel aller tijden.

Maar niet alle speeltjes uit de oude doos blijven succes boeken. Zo moet de slanke en blonde Barbie steeds meer plaats maken voor de Bratz-poppen van Hasbro. Die zouden veel beter passen bij het tijd- en modebeeld van hun jonge fans.

Grafisch speelgoed en gezelschapspellen, speeltjes voor baby's en voor peuters, poppen, pluchen figuren en themaspeelgoed zijn samen goed voor twee derde van de speelgoedmarkt. Een vierde van het gezinsbudget wordt besteed aan videospelletjes. Toch vinden de meeste ouders dat dit elektronisch speelgoed de verbeeldingskracht van hun kinderen belemmert.

De markt lijkt te verschuiven. Speelgoed dat tien jaar geleden voor kinderen van tien jaar was weggelegd, duikt nu op in de handen van achtjarigen. En ook de jonge adolescenten storten zich op speeltuigen die vroeger voor oudere jongeren bestemd waren.

De kinderen hebben veel te zeggen over de cadeautjes die onder de kerstboom of in de zak van Sinterklaas zullen liggen. De helft van de kinderen tussen vier en zes jaar heeft een beslissende stem in de keuze van hun speelgoed. Die inspraak neemt toe tot 62 procent bij de zeven- en achtjarigen en bereikt 67 procent op negen- en tienjarige leeftijd.

De Europeanen zijn de grootste speelgoedkopers ter wereld. De jaarlijkse uitgaven rijzen de pan uit als de kinderen een passie hebben voor videospelletjes. Jonge gamers ontfutselen hun ouders jaarlijks een gemiddeld speelgoedbudget van 223 euro. De speeltjes voor een kind dat (nog) niets moet weten van Nintendo en X-Box, zijn een stuk goedkoper. Die jonge springers kunnen in Europa gepaaid worden met een gemiddeld budget van 120 euro speelgoed.

De jaarlijkse speelgoeduitgaven van de Belgen liggen volledig in lijn met het Europees gemiddelde. Onze gezinnen zetten zo'n 225 euro aan de kant om hun kroost te laten spelen. Voor hun speelgoedaankopen trekken de Vlamingen vooral naar de winkels van Dreamland, Fun en Bart Smit. In het zuiden van het land voeren Maxi Toys en Blokker de lijst aan. De speciaalzaken hebben nog 60 procent van de Belgische speelgoedmarkt in handen, de grootdistributie moet het stellen met 40 procent.

De grootste speelgoedkopers in Europa zijn te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. In de nieuwe lidstaten wordt er per kind gemiddeld slechts 50 euro uitgegeven aan speelgoed.

Onder invloed van televisieprogramma's als 'Idool' en 'Eurosong for Kids' staan kinderen te springen om te leren zingen, dansen en muziek maken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234