Vrijdag 03/04/2020

Onze ideale setlist voor het Sportpaleis

Een setlist zonder 'Lucky Star'? 'Waardeloos!', fulmineert de glimmende relnicht in u en mij spontaan. Daar valt misschien iets voor te zeggen. Nog zo veel andere songs mogen vanavond onder geen beding worden overgeslagen in het Sportpaleis. Een bloemlezing van drie decennia dansbare parels, die de setlist van een magistraal Madonna-concert zouden moeten sieren.

'Like a Virgin' (1984)

'Like a Virgin' (1984)

Ah, die dansende navel van een hitsige vrijbuiter op een gondel in Venetië... Madonna prikkelde de zinnen van miljoenen jongens met de clip van 'Like a Virgin'. Haar smachtende bekentenissen deden jonge meisjes dan weer dromen. Toen Madonna die hit bracht op de MTV Awards, schreef ze pas écht geschiedenis. Haar kont en kanten lingerie rolden over het podium, terwijl ze zelf in een maagdelijk witte trouwjurk agressieve seksualiteit durfde uit te stralen. De song zelf zou later een standaard voor de ultieme popsong worden. Touched for the very first time, het refrein blijft meteen aan je trommelvlies kleven. Vanavond speelt ze de song, zij het met samples uit 'Justify My Love'. Niet hetzelfde, natuurlijk.

Ah, die dansende navel van een hitsige vrijbuiter op een gondel in Venetië... Madonna prikkelde de zinnen van miljoenen jongens met de clip van 'Like a Virgin'. Haar smachtende bekentenissen deden jonge meisjes dan weer dromen. Toen Madonna die hit bracht op de MTV Awards, schreef ze pas écht geschiedenis. Haar kont en kanten lingerie rolden over het podium, terwijl ze zelf in een maagdelijk witte trouwjurk agressieve seksualiteit durfde uit te stralen. De song zelf zou later een standaard voor de ultieme popsong worden. Touched for the very first time, het refrein blijft meteen aan je trommelvlies kleven. Vanavond speelt ze de song, zij het met samples uit 'Justify My Love'. Niet hetzelfde, natuurlijk.

'Like a Prayer' (1989)

'Like a Prayer' (1989)

De rode draad die door alle muzikale en visuele identiteitswissels van de Queen of Pop loopt? Seks en religie. Beide passies vloeien naadloos over in elkaar met 'Like a Prayer'. Geïnspireerd door haar katholieke opvoeding, legt deze song de klemtoon op gospel én de zondeval. "Oh god, I think I'm falling", verzucht ze terwijl haar behabandje langzaam afzakt. "Out of the sky I close my eyes/ Heaven help me." Het koor dat haar opvangt in tijden van nood klinkt dan weer opmonterend. Op een lijstje met ultieme songs van Madonna kan 'Like a Prayer' onmogelijk ontbreken. Laat staan op de setlist vanavond.

De rode draad die door alle muzikale en visuele identiteitswissels van de Queen of Pop loopt? Seks en religie. Beide passies vloeien naadloos over in elkaar met 'Like a Prayer'. Geïnspireerd door haar katholieke opvoeding, legt deze song de klemtoon op gospel én de zondeval. "Oh god, I think I'm falling", verzucht ze terwijl haar behabandje langzaam afzakt. "Out of the sky I close my eyes/ Heaven help me." Het koor dat haar opvangt in tijden van nood klinkt dan weer opmonterend. Op een lijstje met ultieme songs van Madonna kan 'Like a Prayer' onmogelijk ontbreken. Laat staan op de setlist vanavond.

'Justify My Love' (1993)

'Justify My Love' (1993)

De credits vermelden een sample van Public Enemy én de pen van Lenny Kravitz. Geweldig! Met hun hulp verbeeldt La Ciccone de sensueelste taboes van de liefde en seks. 'Justify My Love' is mogelijk de meest wellustige ode aan sadomasochisme ooit. Deze zoete zonde klinkt aanlokkelijk, draait elke maagd een rad voor ogen, en opent een wereld van verrukkelijk verval. Een jaar eerder bracht ze het controversiële salontafelboek Sex uit, en ook de al even opruiende plaat Erotica bracht Madonna in nauwe schoentjes. Maar met 'Justify My Love' deed ze wat de titel beloofde: uw hunkering en fetisjisme legitimeren.

De credits vermelden een sample van Public Enemy én de pen van Lenny Kravitz. Geweldig! Met hun hulp verbeeldt La Ciccone de sensueelste taboes van de liefde en seks. 'Justify My Love' is mogelijk de meest wellustige ode aan sadomasochisme ooit. Deze zoete zonde klinkt aanlokkelijk, draait elke maagd een rad voor ogen, en opent een wereld van verrukkelijk verval. Een jaar eerder bracht ze het controversiële salontafelboek Sex uit, en ook de al even opruiende plaat Erotica bracht Madonna in nauwe schoentjes. Maar met 'Justify My Love' deed ze wat de titel beloofde: uw hunkering en fetisjisme legitimeren.

'Frozen' (1998)

'Frozen' (1998)

De Waalse componist Salvatore Acquaviva meende zijn eigen hand te herkennen in deze hit van het popicoon. Maar na een plagiaatzaak te hebben verloren van Madonna, rest er geen enkele reden voor haar om deze song nog langer van haar setlist te houden. Dichter bij Portishead is ze mogelijk nooit geraakt. Tribale ritmes, een omineuze tekst en delicate strijkers beheersen deze midtempo elektroballade, waarin La Ciccone zowel droefgeestig als naargeestig klinkt. Vergelding, wraak, haat en spijt: dat is waar 'Frozen' om draait. Géén evidente Madonna, maar daarom net zo'n grandioze Madonna.

De Waalse componist Salvatore Acquaviva meende zijn eigen hand te herkennen in deze hit van het popicoon. Maar na een plagiaatzaak te hebben verloren van Madonna, rest er geen enkele reden voor haar om deze song nog langer van haar setlist te houden. Dichter bij Portishead is ze mogelijk nooit geraakt. Tribale ritmes, een omineuze tekst en delicate strijkers beheersen deze midtempo elektroballade, waarin La Ciccone zowel droefgeestig als naargeestig klinkt. Vergelding, wraak, haat en spijt: dat is waar 'Frozen' om draait. Géén evidente Madonna, maar daarom net zo'n grandioze Madonna.

'I Want You' (1995)

'I Want You' (1995)

Madge meets Massive Attack? Een duet voor de geschiedenisboeken. Zeker als beiden zich buigen over Marvin Gayes discohit 'I Want You'.

De popzangeres was zelf zo verguld met het resultaat dat ze meteen een videoclip inblikte, en de song als single wilde uitbrengen. Motown Records, dat de rechten van de song bezat, stak daar helaas een stokje voor. Daardoor siert de song enkel de balladscompilatie Something to Remember. Zonde! Deze triphopballad toont een onderbelichte zijde van Madonna's talent, kietelt je ruggengraat, en dompelt je onder in een spannende film noir.

Madge meets Massive Attack? Een duet voor de geschiedenisboeken. Zeker als beiden zich buigen over Marvin Gayes discohit 'I Want You'.

De popzangeres was zelf zo verguld met het resultaat dat ze meteen een videoclip inblikte, en de song als single wilde uitbrengen. Motown Records, dat de rechten van de song bezat, stak daar helaas een stokje voor. Daardoor siert de song enkel de balladscompilatie Something to Remember. Zonde! Deze triphopballad toont een onderbelichte zijde van Madonna's talent, kietelt je ruggengraat, en dompelt je onder in een spannende film noir.

'Mer Girl' (1998)

'Mer Girl' (1998)

Madonna vlucht weg van huis, en van haar "dochter die nooit slaapt". Uiteindelijk belandt ze op het kerkhof, waar ze haar moeder ruikt. Of beter gezegd: "haar brandend vlees, haar rottende botten, haar ontbindende lichaam". Onheilspellende elektronica volgt La Ciccone heimelijk terwijl ze een persoonlijke nachtmerrie lijkt te beleven. De coda van Ray of Light behoort tot de meest provocatieve muziek uit haar hele oeuvre, zij het niet om seksuele redenen. Toch klonk Madonna wellicht nooit naakter dan nu: met 'Mer Girl' schrijft ze het verlies van haar moeder, de geboorte van haar dochter en de dood van vrienden van zich af. Wilt u een collectieve siddering door het Sportpaleis horen gaan, dan speelt ze beter deze should-be classic.

Madonna vlucht weg van huis, en van haar "dochter die nooit slaapt". Uiteindelijk belandt ze op het kerkhof, waar ze haar moeder ruikt. Of beter gezegd: "haar brandend vlees, haar rottende botten, haar ontbindende lichaam". Onheilspellende elektronica volgt La Ciccone heimelijk terwijl ze een persoonlijke nachtmerrie lijkt te beleven. De coda van Ray of Light behoort tot de meest provocatieve muziek uit haar hele oeuvre, zij het niet om seksuele redenen. Toch klonk Madonna wellicht nooit naakter dan nu: met 'Mer Girl' schrijft ze het verlies van haar moeder, de geboorte van haar dochter en de dood van vrienden van zich af. Wilt u een collectieve siddering door het Sportpaleis horen gaan, dan speelt ze beter deze should-be classic.

'Hung Up' (2005)

'Hung Up' (2005)

Mensen die tien jaar geleden beweerden dat Madonna te oud werd om in een aero- bicspakje op het podium te dansen, kunnen vanavond misschien best verstek laten gaan. Alle anderen kijken vast nog steeds met een blik van jaloezie en jolijt naar de clip van 'Hung Up'. Drijvend op een sample van ABBA's 'Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)' keert La Ciccone terug naar de dansvloer om een van de aanstekelijkste songs uit de voorbije tien jaar te schrijven. De ga- lopperende baslijn en triomfantelijke discosynth verzekerden een onsterfelijke hit. 'Material Girl' (1984)

"Some boys kiss you, some boys hug you", maar álle jongens en meisjes houden evenveel van 'Material Girl'. Deze song zou Madonna uiteindelijk opzadelen met een van haar minder fraaie bijnamen: net als de yuppies in de jaren 80 stond het Materialistische Meisje voor de oppervlakkige excessen van de consumptiemaatschappij. Waarom deze song desondanks de tand des tijds kon doorstaan? Omdat het staccato refreintje zo verrekt aanstekelijk blijft klinken. En omdat ze een perfecte, haast perverse weerspiegeling biedt van de wereld waarin we vandaag nog steeds leven. Vervang 'diamonds' gewoon door iPhone 6's.

Mensen die tien jaar geleden beweerden dat Madonna te oud werd om in een aero- bicspakje op het podium te dansen, kunnen vanavond misschien best verstek laten gaan. Alle anderen kijken vast nog steeds met een blik van jaloezie en jolijt naar de clip van 'Hung Up'. Drijvend op een sample van ABBA's 'Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)' keert La Ciccone terug naar de dansvloer om een van de aanstekelijkste songs uit de voorbije tien jaar te schrijven. De ga- lopperende baslijn en triomfantelijke discosynth verzekerden een onsterfelijke hit. 'Material Girl' (1984)

"Some boys kiss you, some boys hug you", maar álle jongens en meisjes houden evenveel van 'Material Girl'. Deze song zou Madonna uiteindelijk opzadelen met een van haar minder fraaie bijnamen: net als de yuppies in de jaren 80 stond het Materialistische Meisje voor de oppervlakkige excessen van de consumptiemaatschappij. Waarom deze song desondanks de tand des tijds kon doorstaan? Omdat het staccato refreintje zo verrekt aanstekelijk blijft klinken. En omdat ze een perfecte, haast perverse weerspiegeling biedt van de wereld waarin we vandaag nog steeds leven. Vervang 'diamonds' gewoon door iPhone 6's.

'Into the Groove' (1984)

'Into the Groove' (1984)

Toen Sonic Youth zich vermomd als Ciccone Youth op deze song stortte, waren we verloren. Maar ook het origineel is onweerstaanbaar. Dit is meer dan de zoveelste clubtrack. Wie de beat van de drummachine hoort, wil terstond de hoofdrolspeelster uit Desperately Seeking Susan zijn. "We might be lovers if the rhythm's right", is het motto van de song, en het énige motto waar u bij zou moeten zweren in het leven. 'I hope this feeling never ends tonight.'

Toen Sonic Youth zich vermomd als Ciccone Youth op deze song stortte, waren we verloren. Maar ook het origineel is onweerstaanbaar. Dit is meer dan de zoveelste clubtrack. Wie de beat van de drummachine hoort, wil terstond de hoofdrolspeelster uit Desperately Seeking Susan zijn. "We might be lovers if the rhythm's right", is het motto van de song, en het énige motto waar u bij zou moeten zweren in het leven. 'I hope this feeling never ends tonight.'

Ray of Light (1998)

Ray of Light (1998)

Madge speelt snugger in op een sluimerende trend. De beleving rond esoterie en mystiek gewauwel raakte op dat ogenblik uit het verdomhoekje. Haar eigen gedweep met de kabbala werd zelfs meteen door andere popsterren en celebrities opgepikt. Maar wie voorbij de spirituele swizzle, prefabpop en tamme elektronica van William Orbit luistert, hoort een briljante song die live een nieuwe, frisse remix verdient. Ze schurkt zich net zo dicht aan tegen techno als tegen disco, rock-'n-roll en hitparadepop. "Zephyr in the sky at night I wonder/ Do my tears of mourning sink beneath the sun"

Madge speelt snugger in op een sluimerende trend. De beleving rond esoterie en mystiek gewauwel raakte op dat ogenblik uit het verdomhoekje. Haar eigen gedweep met de kabbala werd zelfs meteen door andere popsterren en celebrities opgepikt. Maar wie voorbij de spirituele swizzle, prefabpop en tamme elektronica van William Orbit luistert, hoort een briljante song die live een nieuwe, frisse remix verdient. Ze schurkt zich net zo dicht aan tegen techno als tegen disco, rock-'n-roll en hitparadepop. "Zephyr in the sky at night I wonder/ Do my tears of mourning sink beneath the sun"

'Live To Tell' (1986)

'Live To Tell' (1986)

Madonna is een taaie tante. Maar we houden misschien nog het meest van haar in de breekbaarste ballades. Daarin toont ze immers haar kwetsbaarste kant. 'Live to Tell' dwaalt tussen trauma's uit haar kindertijd, zelftwijfel en strijdbaarheid. Als u al één Madonna dicht aan de borst zou willen drukken, dan deze wel.

Madonna is een taaie tante. Maar we houden misschien nog het meest van haar in de breekbaarste ballades. Daarin toont ze immers haar kwetsbaarste kant. 'Live to Tell' dwaalt tussen trauma's uit haar kindertijd, zelftwijfel en strijdbaarheid. Als u al één Madonna dicht aan de borst zou willen drukken, dan deze wel.

'Express Yourself' (1984)

'Express Yourself' (1984)

Popfunk van de meest revolutionaire soort. 'Express Yourself' drukt jongedames - en onzekere heren - op het hart om nooit voor "second best" te gaan. Daarmee drukte ze ook het feministische machtsvertoon van Lady Gaga prematuur de kop in. Bedenk: de genderbending aard van de clip was zijn tijd ook ver vooruit. Wat je seksuele oriëntatie ook mocht wezen, dit eerbetoon aan Sly & the Family Stone spreekt je hoe dan ook aan.

Popfunk van de meest revolutionaire soort. 'Express Yourself' drukt jongedames - en onzekere heren - op het hart om nooit voor "second best" te gaan. Daarmee drukte ze ook het feministische machtsvertoon van Lady Gaga prematuur de kop in. Bedenk: de genderbending aard van de clip was zijn tijd ook ver vooruit. Wat je seksuele oriëntatie ook mocht wezen, dit eerbetoon aan Sly & the Family Stone spreekt je hoe dan ook aan.

'Papa Don't Preach' (1986)

'Papa Don't Preach' (1986)

Kan ongewenste zwangerschap een hit opleveren? Wél als je Madonna heet, en je de grenzen van pop en goed fatsoen rebels wilt slechten. Deze song klinkt minstens zo melancholisch als aanstekelijk, en bekeek taboes als abortus en tienerzwangerschap vanuit een ongezien standpunt. Pijnlijk genoeg heeft de song dertig jaar later nog geen spat aan spankracht ingeboet.

Kan ongewenste zwangerschap een hit opleveren? Wél als je Madonna heet, en je de grenzen van pop en goed fatsoen rebels wilt slechten. Deze song klinkt minstens zo melancholisch als aanstekelijk, en bekeek taboes als abortus en tienerzwangerschap vanuit een ongezien standpunt. Pijnlijk genoeg heeft de song dertig jaar later nog geen spat aan spankracht ingeboet.

'Open Your Heart' (1986)

'Open Your Heart' (1986)

De jonge Madonna verlangt naar een kerel die haar kan openen met zijn sleutel. Een slap seksueel innuendo, maar de popster trekt dat recht met fraaie accenten cabaret, en een zelfverzekerde attitude die deze simpele lovesong zowaar opwaardeert tot een feministisch pamflet.

De jonge Madonna verlangt naar een kerel die haar kan openen met zijn sleutel. Een slap seksueel innuendo, maar de popster trekt dat recht met fraaie accenten cabaret, en een zelfverzekerde attitude die deze simpele lovesong zowaar opwaardeert tot een feministisch pamflet.

'Vogue' (1990)

'Vogue' (1990)

De underground van New York bediende Madonna van een nieuwe danstrend, en tilde de homosubcultuur op naar de mainstream.

De glitz&glamour van de jaren dertig speelt in de clip, maar deze song werd dé absolute gay club banger van de jaren negentig.

Strike a pose, met hoekige en stokkerige lichaamsdelen!

De underground van New York bediende Madonna van een nieuwe danstrend, en tilde de homosubcultuur op naar de mainstream.

De glitz&glamour van de jaren dertig speelt in de clip, maar deze song werd dé absolute gay club banger van de jaren negentig.

Strike a pose, met hoekige en stokkerige lichaamsdelen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234