Vrijdag 27/11/2020

'Onze gedurfde aanpak wordt gekopieerd, maar dan met grotere budgetten'

In twee jaar tijd sleepten de Belgische bureaus tijdens het reclamefestival van Cannes samen bijna zestig Leeuwen in de wacht. Dit jaar blijft de vaderlandse delegatie voorlopig op zeven prijsbeesten steken. Jens Mortier, vaandeldrager van de Belgische delegatie, zoekt een verklaring.

Het reclamefestival van Cannes, het wereldwijde kampioenschap voor reclamemakers, zit er bijna op. Op de valreep is de zon dan toch nog doorgebroken, vertelt Jens Mortier vanuit de Zuid-Franse badstad. Letterlijk maar ook figuurlijk. Donderdagavond haalden de Belgische bureaus op de valreep nog één zilveren en drie bronzen Leeuwen binnen. Daarmee komt de totale Belgische oogst dit jaar op zeven te staan. Goed voor een voldoende op het rapport. En dat is even slikken na de jubelberichten van de laatste jaren.

Wat is er aan de hand?

Jens Mortier: "Het is moeilijk om er de vinger op te leggen. Ik heb heel veel mooi en straf Belgisch werk zien passeren. Aan de kwaliteit ligt het dus niet. Op zo'n festival hangt heel veel van toeval af. We hebben met Mortierbrigade bijvoorbeeld een campagne voor Humo rond censuur in China ingestuurd. Helaas zat er een Chinees in de jury die die campagne moest beoordelen. Dan is het einde verhaal. Dat soort dingen gebeurt nu eenmaal. Wanneer een fantastisch spotje als dat van DBB, waarin twerkende meisjes loos gaan op muziek van Dvorák, net bij een feministisch jurylid terecht komt, mag je alle hoop opbergen.

"We mogen ook niet vergeten dat de voorbije twee jaren echt uitzonderlijk waren. Dan weet je dat er ook al eens minder jaar volgt. Kijk maar naar het WK voetbal, daar is regerend wereldkampioen Spanje ook al naar huis."

De Belgische reclamemakers werden de voorbije jaren geroemd voor de manier waarop ze met weinig budget toch creatieve dingen deden. Lukt dat nu niet meer?

"Toch wel, alleen zie je dat die gedurfde aanpak waarmee we zijn groot geworden ook in andere landen wordt gekopieerd. En als ze daar dan met veel grotere budgetten werken, word je weggeblazen. Probeer als Belgisch bureau maar eens te concurreren met een fantastische spot voor een sexy merk als Beats by Dr Dre, met bovendien een wereldster als Neymar in de hoofdrol."

Komen de gouden tijden dan nooit meer terug?

"We hebben onszelf altijd als voorlopers en vernieuwers gezien. Dan moeten we nu ook durven nadenken over hoe het beter kan. Ik heb dit jaar bijvoorbeeld veel knap digitaal werk gezien. Campagnes die op technologisch vlak heel vernuftig in elkaar zaten. Misschien staan we daar als Belgen nog niet ver genoeg. Al is het natuurlijk ook een stuk makkelijker om een sterke digitale campagne in elkaar te boksen wanneer je naast Silicon Valley woont.

"Blijven verrassen is de boodschap. In die zin is het een heel goede zaak dat we dit jaar ook meer adverteerders zien opduiken in Cannes. Het reclamefestival heeft een opvoedkundige functie. Het zien van al dat fantastische werk werkt ook voor adverteerders inspirerend."

Heeft de Creative Club of Belgium, waar u voorzitter van bent, daar een rol in te spelen?

"Zeker. In september neemt de CCB, na dertig jaar, een nieuwe start. Het is de bedoeling om een actievere rol te spelen dan in het verleden. Zo willen we de overheid duidelijk maken dat het hoog tijd is dat er meer aandacht komt voor de creatieve reclamesector. De reclame-industrie kan een fantastische ambassadeur zijn voor ons land. En natuurlijk willen we als CCB ook in Cannes aanwezig zijn. Al was het maar om de verschillende juryleden Sep Blatter-gewijs om te kopen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234