Woensdag 11/12/2019

Onze F1-watcher onthult: Alonso reed oefenritten met 'betere' auto dan Vandoorne

Stoffel Vandoorne kijkt samen met een technicus aandachtig naar de monitor in de garage van McLaren. Beeld AFP

Onze F1-watcher Jo Bossuyt houdt in Melbourne zijn dagboek bij. Beleef vanop de eerste rij wat er in en rond de paddock gebeurt en hoe het is met onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Vandaag leren we dat zijn ploegmaat Fernando Alonso de oefensessies voor de GP van Australië mocht afwerken met een 'betere' auto dan Vandoorne.

Zaterdag 25 maart, 9u40: file
De auto's komen pas om 14u op het asfalt, maar het is al aanschuiven naar het circuit. Een drukte van jewelste. Een Nederlandse collega komt uit het stadscentrum met de tram. "Het voelde als haringen in een bokaal..." De Australische grand prix blijft razend populair. Ze verwachten hier morgen een vol huis.

14u: een beetje breed
De laatste vrije training komt op gang. Nog een uur krijgt McLaren om de auto klaar te stomen voor de kwalificaties, later deze namiddag. We duimen voor Stoffel Vandoorne, die al vroeg buiten komt voor zijn zogenaamde 'installation lap'. Een eerste rondje waarna de coureur direct weer naar de garage gaat om alle systemen te laten checken. Maar dat 'checken' duurt weer veel te lang: uiteindelijk kan Stoffel amper negen ronden rijden. Met nog tien minuten te gaan schuift de Canadees Stroll immers tegen de muur, waarna de training wordt afgebroken door een rode vlag. Onbegrijpelijk: de wedstrijdcommissarissen zetten de klok niet stil. De resterende tien minuten tikken dus weg zonder auto's op de piste. Zodat Vandoorne niet meer kan rijden. Bovendien is hij in zijn laatste rondje een beetje breed gegaan, in één van de laatste bochten. Kortom: niet meteen ideaal als voorbereiding op de kwalificaties.

15u50: Max ook niet blij
Natuurlijk weten mijn ingewanden niet meer hoe laat het is. Biefstuk-friet als je lichaam eigenlijk op ontbijt geprogrammeerd staat en muesli op een moment dat ook hopeloos fout is: de honger slaat dus toe in volle namiddag. Ik loop voor een snelle hap binnen bij Mercedes en schuif aan bij Nederlandse collega's. "Het lukt niet met Stoffel, hé. Jammer. Maar Max is ook niet uitbundig, hoor. Alsof hij niet echt zijn draai vindt."

Beeld AFP

17u: geen druk
De ogen van de Belgische pers zijn op Stoffel Vandoorne gericht. Natuurlijk hopen we nog op beterschap, maar er komt geen mirakel. In tegendeel: de ellende houdt aan. Vandoorne zal uiteindelijk amper één snel rondje rijden. Deze keer is de druk in de benzinetoevoer te laag. Vrij vertaald: onmogelijk om een deftig resultaat neer te zetten. De West-Vlaming slaagt er uiteindelijk nog in om de achttiende tijd te rijden, en zowel debutant Stroll als de Brit Palmer achter zich te houden. Een kaakslag voor McLaren, temeer omdat Alonso straks in de tweede sessie ook geëlimineerd zal worden. Algemene teneur in de perszaal: "Moeten we misschien niet tot de conclusie komen dat McLaren helemaal geen topteam meer is?"

19u20: drie tienden...
Het traditionele persmoment van McLaren, op zaterdag. De sfeer is grimmig. Britse collega's vragen Honda-baas Hasegawa wat hij ervan vindt, dat McLaren met Mercedes is gaan praten om daar motoren te kopen. De Japanner zegt dat het geruchten zijn. Een collega slaat terug: "Sorry, het is geen gerucht maar een feit. Ik weet uit goede bron dat die gesprekken er geweest zijn." Hasegawa: "Sorry, geen commentaar." Welkom spanning.

Ondertussen hebben we achter de schermen vernomen dat Vandoorne vandaag niet met dezelfde auto reed als Alonso. De Spanjaard had nieuwe onderdelen die hem een voordeel van drie tienden opleverden. Natuurlijk werd daar niet over gecommuniceerd door McLaren. Maar al even natuurlijk krijgt McLaren-baas Boullier de vraag geserveerd, en hij kan niet anders dan toegeven. "Het klopt dat Stoffel hier rijdt met de auto zoals die in Barcelona tijdens de wintertests was. We hadden nieuwe onderdelen klaar voor één auto, en die hebben we op de auto van Fernando gemonteerd. Maar ik wil benadrukken dat dit om strategische redenen gebeurde, niet omdat we één van onze coureurs bevoordelen. Beide coureurs worden gelijk behandeld."

Gisteren dan toch even niet, als je het mij vraagt.

Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234