Woensdag 29/01/2020

'Onze bakfiets mag autovrije zone niet in'

Sommige handelaars verwachten dat maandag de hemelpoorten zullen opengaan, anderen vrezen in de hel te belanden. Vooral de onduidelijkheid over het circulatieplan knaagt. Aannemers weten niet of ze op hun werf zullen geraken, bloemenateliers vragen zich af hoe ze hun boeketten moeten leveren.

Onderbergen

Al maanden verdedigt Yves De Moor (45) met vuur het Gentse circulatieplan. Vreemd, want hij baat zelf een kruidenierszaak annex koffieshop uit. Zijn de Gentse handelaars niet allemaal radicaal tegen de veranderingen? "Het plan mocht voor mij zelfs nog verder gaan, want wij vallen net buiten de autovrije zone", lacht hij voor zijn zaak Moor & Moor, op de hoek van de Jakobijnenstraat en Onderbergen.

Yves heeft zijn leveranciers met de kaart uitgelegd wat er zou veranderen. "Eén leverancier was zelfs heel blij, want vanaf maandag mag hij ergens door waar hij voordien niet mocht rijden."

Hij is ervan overtuigd dat ook andere handelaars snel zullen merken dat het circulatieplan voor hen een verbetering is.

Onderstraat

De Onderstraat staat vol camionetten, allemaal van aannemers die er huizen renoveren. Maandag wordt de straat autovrij, dan mogen ze er niet meer in tussen 11 uur en 18 uur.

"Wij hebben daar zonet iets over gehoord, maar we weten helemaal niet wat er maandag zal gebeuren", zegt Davy Van den Hof (36) van Aluminium De Croock. Hij en zijn collega Igor Gaevskiy (52) komen ramen plaatsen in een gerenoveerd pand. "Sommige ramen wegen 150 kilo. Wij kunnen niet zomaar eventjes alles uitladen en naar boven hijsen. Daar zijn we een hele dag mee bezig", zegt Igor.

De ramen zijn bedoeld voor het huis van Mia Ackaert (55). Die kijkt er verschrikkelijk naar uit om in een autovrije straat te gaan wonen. "Het zal hier heropleven. Er zal geen terreur meer zijn van auto's die naar de Primark proberen te rijden", rolt ze met haar ogen. "Chapeau voor (schepen) Filip Watteeuw. Het vergt moed om zoiets te forceren. Maar ik heb wel begrip voor de grieven van een aantal mensen."

Zelf zit Ackaert verveeld met de onduidelijkheid over de werkzaamheden aan haar huis. "Eén aannemer komt zaterdag en zondag werken om nog zoveel mogelijk te doen vóór deze straat autovrij wordt."

Vrijdagmarkt

In Volckaert Bloemenatelier benadrukt Colette Van Vlaenderen (50) dat ze zich zo positief mogelijk instelt, maar toch zit ze met de handen in het haar. Ze vraagt zich af hoe ze de tientallen bloemenboeketten iedere dag bij haar klanten moet krijgen.

"Wij hebben een koerier ingeschakeld die rondrijdt met een bakfiets. Alleen: een politieagent heeft hem tegengehouden en gezegd dat zijn bakfiets geen bakfiets is omdat die dríé wielen heeft. Het is een rijtuig volgens hem en vanaf maandag zou hij de autovrije zone niet meer in mogen. Wat kunnen wij nu nog meer doen?"

Overpoortstraat

Een eind van het historische centrum ligt de Overpoortstraat, de uitgaansbuurt van de studenten. Ook die wordt maandag autovrij. Goed voor horeca-uitbaters die dromen van terrassen, maar apotheker Nicolas Creus (50) denkt dat oudere klanten voortaan zullen kiezen voor een apotheek die wel bereikbaar is. "Waarom moet deze straat overdag autovrij zijn? De cafés zijn dan toch dicht. Ik vind het grof dat de stad niet naar ons heeft geluisterd. Dat is broodroof, ja."

Morgen deel 6 Maakt dit plan van Gent een betere en leukere stad?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234