Dinsdag 14/07/2020

Ontstaan uit chaos

Euroclear werd opgericht in 1969, toen de markt voor euro-obligaties op gang kwam. Er was op dat moment nog geen centrale vereffeningsinstelling, zodat kopers en verkopers elkaar de waardepapieren per post opstuurden in de hoop dat de tegenpartij ook effectief zou betalen. Sommigen vroegen betaling op voorhand omdat het gebeurde dat de obligaties onderweg kwijtraakten. "Het was een chaos", herinnert Martine Dinne van Euroclear zich. "Er ontstond behoefte aan een centrale plaats waar de closing ceremony kon worden afgehandeld. Er werd gekozen voor Brussel als vestigingsplaats omdat het mooi tussen Londen en Parijs in lag. Op die twee plaatsen werd het meest gehandeld in euro-obligaties. Bovendien beschikte de Amerikaanse bank Morgan Guaranty Trust (een dochter van J.P. Morgan) over geschikte infrastructuur in de vorm van vergaderzalen waar de partijen bijeen konden komen. "Iedereen nam zijn papier en geld mee naar de zalen, waar de overhandiging dan plaatsvond", zegt Dinne. "Nog altijd niet ideaal, want het vervoer van die waardepapieren hield natuurlijk risico's in." Uiteindelijk besloot Euroclear over te gaan tot de oprichting van effectenrekeningen voor zijn klanten. De overdracht van het geld en de waardepapieren werd een puur boekhoudkundige handeling. "Het risico werd verkleind en het volume kon stijgen", zegt Dinne. "Morgan sprong in dat gat, tot ongenoegen van concurrerende banken. Bovendien was J.P. Morgan niet echt een neutrale instelling."

In 1972 richtten concurrenten het Luxemburgse Cedel op als concurrent van Euroclear. J.P. Morgan zag in dat de toestand onhoudbaar werd en verkocht Euroclear aan diens klanten: de grote financiële instellingen. Omdat de nieuwe eigenaars er niet te veel geld in wilden investeren, bleef J.P. Morgan wel het personeel en de bankfaciliteiten leveren. Binnenkort komt ook daar een einde aan. Volgend jaar gaat Euroclear zijn eigen bank oprichten. De naam: Euroclear Bank. "Logisch: de naam Euroclear is in deze business wat Coca-Cola is in de frisdrankenbranche."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234