Zondag 24/10/2021

Onteigeningen steken stokken in de wielen

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits erkent de vertraging. Ze heeft een inventaris van de grootste hinderpalen besteld en zal daarna de procedures herbekijken.

Driehonderdvijftig miljoen euro heeft de Vlaamse overheid sinds 2000 al uitgetrokken voor de (her)aanleg van fietspaden aan gewestwegen. Bedoeling is dat de steden en gemeenten, via een speciale procedure, die taak op zich nemen. Maar nu blijkt dat van die 350 miljoen nog maar 85 miljoen euro gespendeerd is aan fietspaden. De rest van het budget, 265 miljoen, ligt nog te wachten tot de geplande werken eindelijk worden uitgevoerd. Nog cijfers: in 2000 werd 36 procent van het voorziene budget niet opgebruikt. In 2001 loopt dat aandeel op tot 54 procent, nog een jaar later is dat ruim 60 procent.Oorspronkelijk werd de speciale procedure voor fietspaden, gekend als module 13, uitgedokterd om het Agentschap Infrastructuur enigszins te ontlasten. Gemeenten en steden zouden de werken aan fietspaden van gewesten op zich nemen, in ruil voor subsidies. Gehoopt werd dat de werken zo sneller tot een goed einde zouden worden gebracht, maar de cijfers bewijzen het tegendeel. “De werken lopen inderdaad veel trager dan verwacht”, zegt Erwin Debruyne van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. “De belangrijkste reden is dat onteigeningsprocedures te traag verlopen. De federale aankoopdienst werkt te traag, er zit daar blijkbaar een bottleneck”, aldus Debruyne. Wim Depondt van de Fietsersbond vult aan: “Het subsidiesysteem heeft bovendien een pervers effect op het onteigeningsbeleid. Gemeenten en steden moeten immers plots zelf beslissen waar onteigend wordt. Maar dat ligt dan weer politiek moeilijk, waardoor de hele zaak vertraging oploopt.” Ook het feit dat werken aan fietspaden doorgaans worden gepland in functie van rioleringswerken, vertraagt de boel. “Concreet komt dat er vaak op neer dat er pas aan fietspaden gewerkt wordt wanneer een hele heraanleg op stapel staat”, meent Depondt.Ook een tekort aan manuren bemoeilijkt de zaak. “Inmiddels is het zo gegroeid dat de Vlaamse overheid er nogal gemakkelijk van uitgaat dat gemeenten wel de werken op zich nemen. Ze worden al eens onder druk gezet door de Vlaamse overheid”, zegt Debruyne. “Terwijl kleine gemeenten al voldoende belast zijn met hun eigen infrastructuurwerken”, besluit Depondt.Het kabinet van minister van Openbare Werken Hilde Crevits erkent de vertraging en zegt een oplossing te zoeken. Het fietspadenbeleid moet volwassen worden, heet het. “We werken aan een inventaris van de grootste hinderpalen”, zegt woordvoerster Cybelle Buyck. “Op basis daarvan zullen we nagaan hoe de procedures moeten worden aangepast.” Buyck benadrukt nog eens dat het voorziene geld niet verdwenen is, “het is gewoon nog niet gebruikt.” Volgens Depondt dringt niet minder dan een drastische koerswijziging zich op. “Hoog tijd dat het Agentschap Infrastructuur de zaak weer in handen neemt. Bovendien moeten ook andere accenten gelegd worden. In plaats van veel te investeren in autosnelwegen, zou er beter meer tijd en geld worden uitgetrokken voor gewestwegen. Uiteindelijk profiteert iedereen daarvan, niet enkel de automobilist maar ook het openbaar vervoer en de fietsers.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234