Maandag 24/01/2022

Onschuld vermijden en wachten op rimpels

acteurs lee williams en wouter hendrickx over 'falling'

Vorige week ging tijdens het Filmfestival van Vlaanderen Falling van Hans Herbots in première. In de filmversie van Anne Provoosts boek Vallen is het hoofdpersonage Lucas een twintigjarige hippe Londenaar die tijdens een bezoek aan het Franse geboortedorp van zijn moeder wordt meegesleurd in een maalstroom van extreem-rechtse echo's uit het verleden. De Morgen sprak met de Britse hoofdrolspeler Lee Williams en met de Vlaamse acteur Wouter Hendrickx, die als de vechtersbaas Alex in Falling zijn filmdebuut maakt.

Gent / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

Lee Williams kon vorige week niet aanwezig zijn op de première van Falling. Opnames voor de televisiereeks Emma Brody en een belangrijke auditie verhinderden de Brit af te zakken naar het Gentse filmfestival. "Bijzonder jammer", zegt hij verontschuldigend aan de telefoon, "maar ik zat in de laatste auditieronde voor Harry Potter II en kon dat echt niet laten schieten." Voor Falling ontsnapte Williams nochtans aan het geijkte auditieparcours: "Ik had een gesprek van een paar uur met Hans Herbots, die dat op video vastlegde. Tot dusver de auditie. (lacht) Hans had Canone Inverso gezien, een film van Ricky Tognazzi die ik anderhalf jaar geleden heb gedraaid, samen met onder meer Gabriel Byrne. Daarin speel ik een joodse violist in de jaren dertig, een aanvankelijk lieve, onschuldige jongen die sterk verandert door de dingen die hij meemaakt in zijn leven. Ik vermoed dat die metamorfose in Canone Inverso Hans heeft aangesproken, want het is een beetje vergelijkbaar met de evolutie van Lucas in Falling."

Het scenario van Falling boeide Williamns, maar het was vooral de kans om met Belgen samen te werken die hem over de streep trok om te participeren in de film. "Ik heb een paar jaar geleden nog als model gewerkt, onder meer voor Belgische ontwerpers als Raf Simons en Veronique Branquinho. Dat zijn ongelooflijk creatieve mensen. Ik keek dus erg uit naar de samenwerking met een Belgische cineast, ook omdat ik ervan hou met Europese mensen te werken."

Williams' ervaring als model komt duidelijk naar voren in Falling: hij is erg fotogeniek en slaagt er met naturel in de wat naïeve Lucas geloofwaardig neer te zetten. Dat sterkt de film, die in vergelijking tot het suggestievere boek aan ambiguïteit heeft moeten inboeten. In Anne Provoosts Vallen is Lucas immers vijftien en is zijn houding tegenover het nationalistische gedachtengoed veel dubbelzinniger. Dat de in de film twintigjarige Lucas zich weinig kritische vragen stelt bij het verleden en de ideeën van de charismatische extremist Benoît, lijkt een weinig plausibel scenario. "Het was tijdens het filmen mijn grootste zorg dat Lucas' onschuld zou overkomen als domheid", bekent Williams. "Lucas benadert elk nieuw contact met een open geest. En zijn bewondering voor Benoît is wat mij betreft duidelijk te wijten aan het feit dat hij opgevoed is door zijn moeder alleen. Benoît is een soort van surrogaat vaderfiguur die hem in vertrouwen neemt, hem leert jagen... Lucas kijkt zo naar hem op dat hij zich geen vragen stelt wanneer de dingen een verdachte wending nemen. Het feit dat Lucas geen Frans verstaat, een element dat we tijdens het draaien hebben toegevoegd, beklemtoont bovendien zijn onschuld. En het zorgt voor een grappige noot, want hij zegt op alles gewoon 'bonjour' (lacht)".

De taalbarrières tussen de internationale crew van Falling, bestaande uit Britten, Amerikanen, Fransen en Vlamingen, legden nochtans geen hypotheek op de communicatie en de samenwerking op de set. "Ik kwam vooral geweldig goed overeen met Alice Krige (in de rol van Monique, Lucas' moeder), echt een fantastische dame", aldus Williams. Ook de samenwerking met Angela Bettis (in de rol van Caitlin, Lucas' Amerikaanse jeugdvriendinnetje) was interessant omdat we allebei de Meisner-techniek gebruiken (door Sanford Meisner ontwikkelde acteermethode, gebaseerd op Stanislawski's ideeën, waarbij spontane reacties op de omgeving centraal staan, SDK). Daardoor bleef het een uitdaging om met elkaar te werken en was elke take anders."

de slechterik

Ook op filmdebutant Wouter Hendrickx heeft de internationale cast een diepe indruk nagelaten: "Alice Krige heeft meegespeeld in Chariots of Fire, toch niet de eerste de beste film, en Jill Clayburgh (in de rol van Ruth, Caitlins moeder) heeft nog met De Palma gewerkt. Angela Bettis had ik in Girl, Interrupted gezien. Als ik al die Hollywoodverhalen hoorde, dan was dat voor mij al een fictiefilm op zich (lacht)". De Vlaamse Gemeenschap wilde twee Vlaamse acteurs in de film en dus vroeg Hans Herbots Koen de Bouw en Wouter Hendrickx voor de rollen van Benoît en zijn kompaan Alex. Hendrickx, die al een klein rolletje had in Herbots' gelauwerde kortfilm Omelette à la Flamande en zich voornamelijk beweegt in het Vlaamse theaterlandschap (in producties van Haute Coiffure, Lampe en binnenkort De Roovers), hapte meteen toe: "Ik heb altijd al televisie- en filmambities gehad, dus ik heb deze kans met twee handen gegrepen. Ik was verrast door het sterke scenario van Falling. De parallellen tussen de fouten die tijdens de oorlog werden gemaakt en de opkomst van extreem rechts vandaag, is een brandend actueel thema. De film gaat echter over veel meer dan dat: het gaat over keuzes maken en over de gevolgen van die keuzes. Wat voor mij echter de grote doorslag gaf om mee te spelen in Falling was dat ik me als acteur zou kunnen ontplooien. En met een motor leren rijden, geweren leren hanteren en samen met stuntmannen een gevecht uitwerken, dat waren uiteraard plezante uitdagingen (lacht)".

Acteren in een film is heel anders dan in theater, zo beaamt Hendrickx: "Je moet zo klein mogelijk spelen, liefst zo onduidelijk mogelijk spreken. 'Hoe kleiner, hoe beter', zei Hans altijd. Hij gaf ons wel veel vrijheid om dingen aan te brengen. In eerste instantie wou Hans van Alex een skinhead maken, maar we hebben na onderling overleg beslist om dat niet te doen: het zou te voor de hand liggend geweest zijn, niemand zou geloofd hebben dat Lucas met zo iemand bevriend zou worden. Ik zie Alex als de domme kracht, als iemand die te veel actiefilms heeft gezien, hoewel ik hier en daar toch een nuancering heb aangebracht in zijn personage. Zo moest ik volgens het script zeggen: "Everyone who gets in my way ends up pissing blood". Dat was erover. Dus heb ik ervan gemaakt 'Ik kan mannen doden met een hand, vrouwen met een blik' (ironisch). Pas maar op!"

Hendrickx blijft nuchter na zijn eerste filmrol. Hollywood lonkt nog niet meteen. "We zullen wel zien wat er volgt. Ik hoop alleen maar dat ze me nu niet louter gaan vragen voor de rol van slechterik. Hoewel, Koen de Bouw zei me 'Wees blij dat je niet als jeune premier wordt gevraagd, maar dat je de ambetanterik kunt spelen.' Ik denk dat hij er zelf ook bewust voor gekozen heeft om hoofdrollen als brave, knappe man uit de weg te gaan voor de karakterrollen. Ik las eens in een interview dat hij niet kan wachten op de dag waarop hij een doorleefde kop zal hebben. Daar wacht ik in feite ook op, op de dag dat ik wat meer rimpels heb. Dan zal het beter zijn."

Zie ook de filmbespreking van Falling hiernaast.

'De parallellen tussen de fouten die tijdens de oorlog werden gemaakt en de opkomst van extreem- rechts vandaag is een brandend actueel thema'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234