Donderdag 29/10/2020

Onderwijs

Ons land telt te veel zittenblijvers. En dat blijft niet zonder gevolgen

Beeld Wouter Van Vooren

Ons land heeft opvallend veel zittenblijvers, zo blijkt uit het jongste PISA-onderzoek van de OESO. En dat blijft niet zonder gevolgen. 

Het nieuwste rapport, ‘Effective Policies, Succesful Schools’, maakt deel uit van de zogenaamde PISA-rapporten, waar telkens reikhalzend naar wordt uitgekeken. In die rapporten bestudeert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) de schoolprestaties van vijftienjarigen in 79 landen.

Uit de resultaten blijkt dat drie op de tien vijftienjarigen in ons land (30,8 procent) al minstens één keer moesten zittenblijven in het lager of secundair onderwijs. België staat daarmee op de derde plaats van de OESO-landen, enkel Colombia en het Groothertogdom Luxemburg hebben procentueel nog meer zittenblijvers in die leeftijdscategorie. Gemiddeld heeft maar 11,4 procent van de vijftienjarigen in de OESO-landen al eens een jaartje moeten overdoen. Het aantal zittenblijvers in ons land ligt dus drie keer zo hoog als het gemiddelde.

Belangrijk is wel dat het rapport enkel spreekt van België, terwijl onderwijs in ons land een bevoegdheid van de gemeenschappen is. Het is met andere woorden onmogelijk om op basis van het rapport uitspraken te doen over de toestand van het Vlaamse onderwijs.

Wel weten we dat zittenblijven al langer een aandachtspunt is voor Vlaanderen. Al ging het de laatste paar jaar beter. In het schooljaar 2008-2009 deed een kleine 6 procent van de leerlingen in het secundair een jaar over, de laatste jaren zweeft dat aandeel rond de 4 procent.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat leerlingen die moeten zittenblijven over het algemeen een negatiever beeld hebben van de school in vergelijking met jongeren die geen jaar moesten overdoen. Zeker op de lange termijn loopt dat effect door. Zo gebeurt het vaker dat zittenblijvers hun hogere studie niet afwerken.

Nog opvallend in het onderzoek is dat in ons land vier op de tien vijftienjarige leerlingen (43,5 procent) aangeven dat hun directeur regelmatig wijst op het feit dat er te weinig leerkrachten beschikbaar zijn. Ook daarmee scoort ons land slechter dan het OESO-gemiddelde, dat op 27,1 procent ligt. Positief is dat ons land bij de koplopers behoort op het vlak van vreemde talen. Gemiddeld krijgen Belgische vijftienjarigen per week 4,7 uur les in een andere taal, terwijl het OESO-gemiddelde op 3,6 uur ligt.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234