Zaterdag 28/11/2020

Ons geheim? We hebben geen regels

Enkele weken geleden was de film op een speciale middernachtvertoning buiten competitie te zien op het filmfestival van Cannes. Het leverde hen meteen internationale schouderklopjes op, genre ‘gewoon briljant’ en ‘Toy Story geïnjecteerd met de ondeugende gevoeligheid van South Park.’

De nudistenfietstrip van Felix van Groeningen en zijn ploeg van De helaasheid der dingen was niet de enige Belgische stunt op de Croisette. Aubier en Patar zorgden voor een streep boerenpoëzie door voor hun première twee tractoren aan te laten rukken. Cowboy en Indiaan, de hoofdfiguren uit Panique au village/Paniek in het dorp, wonen immers op de buiten. Voor Aubier en Patar was dit niet hun eerste ‘echte’ Cannestrip. In 1992 waren ze ‘ergens’ al present met C’est arrivé près de chez vous, dé schokkende sensatie van die editie. In die fake documentaire is Aubier één van de slachtoffers die door Benoît Poelvoorde neergeschoten wordt. En de volledige naam van seriemoordenaar Poelvoorde is Ben Patar.Toen Aubier en Patar in het midden van de jaren tachtig animatie studeerden aan het Brusselse La Cambre liep daar ook Rémy Belvaux school, één van de regisseurs van C’est arrivé près de chez vous. Via hem kwamen ze in contact met ‘geestesgenoten’ Poelvoorde en Vincent Tavier, nu de scenarist en producent van hun film.

Ruimte voor improvisatie

Het is uit die periode dat de eerste Paniek in het dorp dateert, een idee dat ze na het succes van hun maffe reeks Pic Pic André Shoow uitwerkten in een serie van twintig afleveringen die een soort cultstatus verwierf. Wie regelmatig naar de bioscoop trekt, moet Cowboy, Indiaan en hun vriend Paard ook kennen van de ludieke ‘zet-de-gsm-af-hint’ die filmverdeler Cinéart als logotrailer gebruikt.Patar en Aubier leerden elkaar kennen toen ze samen beeldverhaal studeerden aan het Luikse Instituut voor Schone Kunsten Saint-Luc. Hoewel ze hun eigen universum hebben opgebouwd, vormt hun gedeelde passie voor de strip en de animatiefilm de basis voor hun vaak geflipte visuele en verbale gags. Vroeger citeerden ze Spirou en de kortfilms van Tex Avery als voorbeeld. Als je hen nu naar strip- en humorreferenties vraagt , krijg je een heel gevarieerd lijstje. “De Betty Boop en Popeye-films van Max Fleischer”, zegt Patar. “En de oude kortfilms van Paul Terry”, vult Aubier aan. “Dat is een mengeling van Felix the Cat en Mickey Mouse. Zijn scenario’s zijn supergrappig, ongelooflijk in hun buitensporige humor.” Een nieuwe film van de Coen-broers zullen Aubier en Patar ook niet snel missen. Patar: “Hun humor spreekt ons inderdaad heel sterk aan. We hebben het vaak over Fargo gehad, maar ook over The Big Lebowski. Hun personages komen altijd in een soort spiraal terecht. En ze gaan recht op de muur af.” Op gebied van het stripverhaal is Cowboy Henk van Kamagurka en Herr Seele een favoriet. Maar ook Pieter De Poortere met zijn Boerke-strip. “Die verschijnt nu ook in Focus Knack”, aldus Aubier. “Al is het via het Franse striptijdschrift Ferraille dat ik hem ontdekt heb. En we mogen Gary Larson en The Far Side niet vergeten. Vooral de manier waarop Larson zijn dieren laat spreken, is aanstekelijk. Hij zou perfect Cowboy en Indiaan kunnen gebruiken en ze even stomme dingen laten doen zoals wij gedaan hebben.”Eén van de voordelen als je met plastic figuurtjes werkt, is dat er geen gezichtsuitdrukkingen en lipsynchronisatie bij te pas komt. Dat laat veel ruimte voor improvisatie, ook al is er vertrokken van een scrupuleus uitgewerkt storyboard. “Het is ongetwijfeld een surplus”, zegt Patar. “Het geeft ons veel meer vrijheid dan bij een traditionele tekenfilm, al heb je meer werk op het gebied van de stemmen en de geluidsband.” Toch werden er voor de film 300 verschillende Cowboy- en Indiaanfiguurtjes gebruikt. Aubier: “Hun lichaam moest de gebeurtenissen uitdrukken. Precies zoals Buster Keaton in zijn stille films.”

Taalcursus

Veel van de frenetieke energie van Paniek in het dorp komt evenwel van de verbale dictie. In de originele versie spreekt het duo zelf de stemmen in van Cowboy en Paard. Voor de Vlaamse versie is er beroep gedaan op Jan Eelen en de cast van In de Gloria en Neveneffecten. “Hij heeft er zich met veel enthousiasme in geïnvesteerd”, zegt Aubier. “Het was de droom van Ben Tesseur dat die bende dat zou doen (Tesseur is de Vlaamse co-producent en samen met Steven De Beul één van de hoofdanimators van de grotendeels in hun animatiestudio Beast Animation opgenomen film, LJ). Ze hebben de humor heel goed begrepen. Niet dat we goed Nederlands verstaan of spreken. Maar omdat je de Franse versie van buiten kent, was het ook perfect om Nederlands te leren. Een taalcursus met Cowboy en Indiaan, misschien is dat nog een idee?”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234