Vrijdag 30/07/2021

Onrust groot bij Brussels Airlines dat einde vreest

Brussels Airlines herrees uit de as van Sabena en ging in maart 2007 officieel van start. Beeld EPA
Brussels Airlines herrees uit de as van Sabena en ging in maart 2007 officieel van start.Beeld EPA

De toekomst oogt niet rooskleurig voor Brussels Airlines. Lufthansa, dat eigenaar is van de Belgische luchtvaartmaatschappij, legt meer en meer z'n wil op. Gevreesd wordt dat Brussels Airlines gedegradeerd wordt tot lagekostenmaatschappij. Maandag wordt over de toekomst beslist. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

De dagen van Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin lijken geteld. Lufthansa beslist maandag over diens toekomst, maar een ontslag lijkt onafwendbaar. Gustin wordt na tien jaar dienst hoogstwaarschijnlijk aan de kant geschoven - hij kreeg onder meer het verwijt "niet genoeg aan de cijfers" te denken. Als Gustin uit de raad van bestuur wordt gezet, die intussen volledig gedomineerd wordt door Lufthansa, heeft dat bijzonder nare gevolgen voor de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Al in 2008 injecteerde Lufthansa kapitaal in Brussels Airlines. Het bedrijf werd goed acht jaar later, in 2016, volledig door de Duitsers overgenomen. Het personeel vreesde toen al dat Brussels Airlines op termijn geassimileerd zou worden met Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. Al werd hen verzekerd dat zijn eigenheid bewaard zou blijven.

Dat lijkt nu een doekje voor het bloeden. Brussels Airlines zou wel degelijk opgaan in Eurowings. Zij namen intussen een stuk van het failliete Air Berlin over en groeien veel sneller dan de Belgische maatschappij. Én ook de naam van de Belgische luchtvaartmaatschappijzou weleens kunnen verdwijnen. Als CEO Gustin maandag moet uitzwaaien, ligt de weg volledig open: Brussels Airlines zou worden ­gedegradeerd tot een lagekostenmaatschappij die vooral in Europa actief is. Lange, intercontinentale vluchten zouden verdwijnen ten voordele van Lufthansa-hubs zoals Frankfurt. Het hoeft dus niet gezegd dat het ook voor Brussels Airport heel slecht nieuws zou betekenen.

CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin. Beeld BELGA
CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin.Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234