Zaterdag 27/11/2021

Onopgeloste moorden: de achterblijvers

'Wie heeft het gedaan en waarom? Na al die jaren weten we nog altijd niks.' Het agadio in de reportages van Jambers Magazine over vier onopgeloste moorden in Vlaanderen klinkt vanavond telkens hetzelfde: knagende onzekerheid, woede, onmacht. Jambers richt de camera op de achterblijvers: vader, echtgenoot, zus, broer, die na jaren nog steeds het antwoord zoeken dat het gerecht hen niet kan geven. Luc is de man van de 53-jarige Christiane Peeters, die elf dagen na haar verdwijning op 25 augustus 1997 dood werd teruggevonden in een van de acht huizen die ze in Antwerpen verhuurde. Luc kreeg een robotfoto van een mogelijke verdachte in handen en schuimt zelf de straten af, op zoek naar de moordenaar van zijn vrouw. Ook de moeder en de zus van de twintigjarige Sally Van Hecke komen aan bod. Zij was een heroïnehoertje dat in de nacht van 9 op 10 augustus 1996 brutaal werd afgemaakt op de Antwerpse Linkeroever. De ouders van de dertigjarige Ariane Mazijn vertellen over hun dochter, die in de zomer van 1992 werd gevonden in haar appartement in Antwerpen, vermoord door messteken, slagen en verwondingen. Ten slotte is er aandacht voor de moord op de zestienjarige Carine Dellaert uit Gent: verdwenen in 1982, teruggevonden in een beerput in 1985. Jambers volgt de vader van het slachtoffer, Emile Dellaert, destijds de hoofdverdachte in het onderzoek maar vrijgelaten wegens gebrek aan bewijzen. Het onderzoek dat al jaren stillag, werd drie jaar geleden heropend na verklaringen van getuige X1, Regina Louf. Volgens haar werd Carine door haar vader geïntroduceerd in een prostitutienetwerk waarin het meisje ook vermoord werd. De familie Dellaert raakte na de verdwijning van Carine onderling verdeeld: de reportage volgt Johan, de enige zoon die nog in de onschuld van zijn vader gelooft.

Jambers toont de emoties van de achterblijvers, die in een onopgeloste moordzaak vaak snel vergeten worden. De blijvende leegte, de troosteloosheid tussen oude foto's en maniakaal gesorteerde krantenknipsels. Maar wie meer wil te weten komen over de misdaden zelf, blijft wat onbevredigd achter. Over de omstandigheden van de moord of de stand van het onderzoek krijgt de kijker hetzelfde gevoel als familieleden over een onopgeloste moord: onzekerheid, een blijvende leegte. Er wordt ook maar één klok geluid, zoals in de reportage over Carine Dellaert, waarin de 'andere kant' van de familie niet bereid was om voor de camera te getuigen. Jammer, want daardoor blijven de reportages niet meer dan één verhaal van één familielid. Ontroerend, soms wat zeemzoeterig en iets te gemakkelijk. (AmB)

Jambers richt de camera op familieleden van de slachtoffers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234