Infografiek
Online lachen: 'haha' is het nieuwe 'lol'
Gebruikt u nog het aloude 'lol' (laughing out loud) wanneer u online wil aangeven dat u iets grappig vindt? Als dat zo is, behoort u tot de minderheid. Facebook bestudeerde een week langs posts en reacties om te onderzoeken hoe we tegenwoordig virtueel lachen. 'Haha' en emoji's blijken het populairst, 'lol' is helemaal out.
Er wordt wat afgelachen op de sociale media. Facebook, dat nieuwsgierig was naar hoe u en ik online lachen, bekeek alle Engelstalige posts en reacties van de laatste week van mei en trof in 15 procent een lach aan. Dat wil zeggen: een 'haha', 'hehe', 'lol', een lachende emoticon of telkens een variant, zoals 'hahaha' of 'lolz'.
Wat blijkt? 'Lol' kan voor de meeste Facebookgebruikers zo de prullenmand in, om over de nog nerdier varianten als 'lolz', 'rofl', 'roflmao' of 'roflol' nog maar te zwijgen. Amper 1,9 procent van de Facebookgebruikers typt de universele afkorting nog om aan te geven dat iets grappig is.
Zoals de grafiek laat zien, zijn de 'haha' en varianten als 'hahaha' en 'hah hah' veruit het populairst. Meer dan de helft van de elektronische lachsalvo's had deze vorm. Ook de emoticons zijn populair, met ruim eenderde van het gelach. 'Hehe' en consoorten komt op plaats drie.
De meerderheid van de Facebookers gebruikte één type lach en de meeste lachuitingen waren minder dan zes tekens lang (waarbij elke 'ha' als bouwsteen geldt voor langere combinaties). In onderstaande grafiek is te zien dat de emoticonlachers het jongst zijn en de lol-gebruikers het oudst. Ook tussen de geslachten bleken er verschillen te bestaan: 'haha' is de meest mannelijke lach, een emoticon wordt dan weer vaker door vrouwen gebruikt.