Zondag 29/03/2020

Fietskoeriers

Online eten bestellen? Denk eens aan de koerier

Beeld UBEREATS

Waar kun je het best sushi of hamburgers bestellen als je wilt dat de bezorger met evenveel respect behandeld wordt als jouw maaltijd? UberEATS, Takeaway en Deliveroo vechten een bikkelharde strijd uit om onze honger te stillen. Maar wie draagt het beste zorg voor zijn koeriers?

Wat voorafging:

Bij de maaltijdbezorgservice Deliveroo kan je vanaf 1 februari enkel als zelfstandige fietskoerier aan de slag. De onderhandelingen van de afgelopen weken om de koeriers in loondienst te houden, hebben niks opgeleverd. Concreet worden koeriers niet langer per uur, maar per afgeleverde bestelling betaald. Vakbonden en een collectief van fietskoeriers vrezen dat ze zullen inboeten aan sociale bescherming. 

Onder welk contract fietsen koeriers?

Wat een kleine groep Deliveroo-koeriers vreesde, is morgen werkelijkheid, dan kun je enkel nog als zelfstandige koerier noedels of sushi aan huis leveren. Daarmee volgt Deliveroo het voorbeeld van UberEATS.

De beide bedrijven, die gebruikmaken van innovatieve algoritmes om koeriers aan te sturen, zijn door de federale regering erkend als deelplatform. Dat wil zeggen dat koeriers zich voor de eerste 5.100 euro die ze als koerier verdienen geen zorgen moeten maken om sociale bijdragen. Op die inkomsten betalen koeriers ook slechts 10 procent belastingen.

Takeaway.com is in de eerste plaats een platform voor restaurants die zelf hun koerierdienst organiseren en hun koeriers betalen. Maar restaurants die geen bezorgers hebben, kunnen een beroep doen op koeriers van Takeaway.com. Het Nederlandse bedrijf neemt bezorgers in dienst. Het gaat meestal om weekcontracten waarbij je als koerier shiften tussen de vier en vijf uren werkt. Bovendien hoef je bij Takeaway.com niet op je eigen fiets of brommer te rijden. Het bedrijf voorziet elektrische fietsen.

Dat doen Deliveroo en UberEATS niet. In de regel gebruik je je eigen fiets, maar bij die laatste kun je beslissen 
om met de brommer of met de wagen maaltijden aan huis te leveren.

Zijn koeriers verzekerd?

Tot voor kort werden fietsers van Deliveroo en UberEATS geacht om zelf uit te zoeken hoe ze zich tegen ongevallen konden verzekeren. Daar hebben beide multinationals nu een mouw aan gepast.

Bij Deliveroo kan elke koerier gratis rekenen op een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering. Die dekt bijvoorbeeld schadeclaims tot 5.000.000 euro. Daarnaast werkt Deliveroo samen met de verzekeringsstart-up Qover om zijn koeriers tegen ongevallen te beschermen. 

In principe krijgt een koerier na een arbeidsongeval maximaal 26 weken lang 75 procent betaald van het gemiddelde loon dat hij of zij de weken ervoor heeft verdiend. Daarnaast betaalt de verzekering tot 5.000 euro terug van de medische kosten en voorziet Deliveroo in een speciale tandartsverzekering.

Ook UberEATS zocht eind 2017 toenadering tot een verzekeraar om zijn koeriers beter te beschermen. De verzekering die aangeboden wordt door AXA betaalt 7.500 euro van de medische kosten terug. Wanneer een UberEATS-koerier zwaar ziek wordt of door een ongeval niet meer kan fietsen en voor meer dan drie dagen in het ziekenhuis belandt, krijgt die 50 euro per dag, maximaal 15 dagen. Merk op: er is geen sprake van een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering.

Koeriers van Takeaway.com zijn zoals wettelijk verplicht zowel voor ongevallen, als voor aansprakelijkheid verzekerd.

Hoeveel verdienen de koeriers?

Zodra koeriers van Deliveroo of UberEATS willen werken, hoeven ze enkel hun app aan te zetten. Ze werken wanneer en hoe lang ze willen. Noch Deliveroo, noch UberEATS betaalt zijn bezorgers een uurloon. Enkel de bestellingen tellen. Toch zijn er duidelijke verschillen in hoe dat loon berekend wordt.

Bij Deliveroo is het duidelijk. Zelfstandigen krijgen 7,25 euro per levering, studenten ontvangen 5 euro per levering. Volgens Deliveroo is het dankzij het nieuwe systeem mogelijk om ongeveer 18 euro bruto per uur te verdienen. Vroeger zou dat rond de 12 euro geweest zijn.

Voor koeriers van UberEATS is het minder transparant hoeveel ze precies overhouden aan een bestelling. Er is een deel waar je als bezorger zeker van bent: zo ontvang je 2 euro per opgehaalde bestelling, komt er 50 eurocent bij als je juist levert en ontvang je 1 euro per afgelegde kilometer. De rest van de vergoeding hangt af van wat Uber 'dynamische tarieven' noemt. Zo kunnen prijzen stijgen wanneer er koeriers nodig zijn in gebieden van de stad  waar de vraag naar warme maaltijden hoger is dan het aanbod van koeriers op dat moment.

Bezorgers van Takeaway.com worden op de klassieke manier betaald: een uurloon dat volgens de woordvoerder van het Nederlandse bedrijf hoger ligt dan het minimumloon. De koeriers worden ook niet gestimuleerd met bonussen om zoveel mogelijk bestellingen per uur te doen. Ze ontvangen als werknemers wel een vakantievergoeding.

Bij de drie platformen kunnen tevreden klanten een fooi geven.

Wie zorgt nu het best voor zijn koeriers?

De meest bedenkelijke keuze lijkt UberEATS te zijn. De koeriers zijn vrij om met brommers en wagens door de stad te tuffen. Daarnaast is de verloning van de koeriers niet echt transparant te noemen.

Daarnaast valt op dat zowel UberEATS als Deliveroo inspanningen lijken te doen om koeriers een minimale bescherming te bieden. "Het lijdt geen twijfel dat Deliveroo en UberEATS zich in een grijze zone bevinden. Het is wachten tot de rechtspraak duidelijkheid brengt in dit moeilijke debat", besluit professor arbeidsrecht Patrick Humblet (UGent).

Op 31 januari werd dit artikel aangepast. In een eerdere versie stond dat Deliveroo koeriers 7,5 euro per levering verdienen. Maar het gaat om 7,25 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234