Dinsdag 28/06/2022

'Onkreukbaarheid personeel is onmogelijk na te gaan'

'We gaan de luchthavenbedrijven die ons mensen voorstellen voor een toegangsbadge, aanzetten om veel strenger te zijn bij de selectie van die werknemers', zegt gedelegeerd bestuurder Pierre Klees van luchthavenexploitant Biac in een gesprek met De Morgen. Zelf heeft de luchthaven volgens Klees noch de bevoegdheden noch de middelen om de onkreukbaarheid van de meer dan 30.000 bezitters van een badge te controleren. Toch verwacht hij dat de overval van dinsdag relatief snel opgelost zal raken. Iedereen die op de luchthaven aanwezig is wordt met de computer en met videobeelden geregistreerd.

Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

Dit is nu al de derde keer dat op de luchthaven een overval plaatsvindt. Buitenstaanders zeggen dat dat onaanvaardbaar is en dat Zaventem internationaal een kwalijke reputatie krijgt.

Pierre Klees: "Och, dat zou ik zo zeker niet durven stellen. Er worden dagelijks in dit land tientallen hold-ups gepleegd. Een luchthaven is een onderdeel van deze samenleving en kan dus niet van criminele feiten gevrijwaard blijven. Ook op andere luchthavens vinden er overvallen plaats. We moeten dit nu niet gaan overroepen. Ik stel ook vast dat deze hold-ups op de luchthaven kunnen plaatsvinden ondanks de aanwezigheid van een rijkswachtdetachement dat 24 uur op 24 actief is op Zaventem. Toch denk ik dat deze affaire relatief snel zal worden opgelost."

Waarom denkt u dat?

"Het is simpel. Er zijn slechts heel weinig mensen op de hoogte van een waardetransport per vliegtuig. In dit geval gaat het om Brinks Ziegler, Lufthansa en wellicht ook Sabena, dat de grondhandeling verzorgde. Bij een van die bedrijven moeten er dus mensen hebben meegewerkt aan het complot. Al bij al mag en kan het niet moeilijk zijn om de daders of hun tipgevers te ontmaskeren."

Hoe bent u daar zo zeker van?

"Iedereen die op de luchthaven aanwezig is op een bepaald ogenblik wordt automatisch geregistreerd door de badge die wordt gedragen en toegang geeft tot de luchthavengebouwen en de domeinen. Via onze computerbestanden kunnen we precies nagaan wie er dinsdagavond aan het werk was op de luchthaven of rondliep op het tarmac. Aan de hand van die gegevens kunnen we meteen mensen gaan elimineren of verdenken. Het parket is die data momenteel aan het bestuderen. Die gegevensregistratie heeft ons ook geholpen de vorige overval, die op een vliegtuig van Virgin twee jaar geleden, op te lossen. Ik ben trouwens zeer blij dat deze overvallers uitgerekend vorige week in beroep een nog zwaardere straf hebben gekregen, net omdat ze een geldtransport op de luchthaven overvielen."

Wordt er ook niet wat laks omgesprongen met het uitreiken van badges?

"Wat mij betreft, mogen we gerust nog wat strenger worden. Het grote probleem is dat wij mensen op voorspraak van het bedrijf waarvoor ze werken een badge geven. We gingen er totnogtoe vanuit dat bedrijven enkel en alleen mensen aan ons voorstellen die een goede, onkreukbare reputatie hebben. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. Kijk, wij kunnen onmogelijk alle mensen grondig gaan controleren. Dat is onze bevoegdheid en taak niet. Zelf hebben wij geen politionele bevoegdheden meer sinds de luchthavenpolitie werd afgeschaft en onze mensen luchthaveninspecteurs zijn geworden. We zullen de bedrijven die op de luchthaven actief zijn dus moeten aanzetten om veel strenger te zijn bij de selectie."

Naar verluidt worden alle dossiers van mensen die in aanmerking komen voor een badge voorgelegd aan de staatsveiligheid. Dat moet toch een veiligheidsgarantie bieden.

"Ik weet niet of dat in alle gevallen gebeurt. De handel en wandel van de meer dan 30.000 mensen met een toegangsbadge controleren, is niet eenvoudig."

Welke conclusies trekt u uit het gebeuren?

"We moeten nogmaals onze veiligheidsprocedures gaan herbekijken. Ik denk daarbij aan het limiteren van het aantal mensen dat een badge krijgt en het beperken van het aantal toegangen tot het luchthaventarmac. Ook zullen we aan de passagepunten het aantal controlemensen verhogen."

Hoe gaat u dat concreet doen?

"We hebben toevallig net een veiligheidsdoorlichting laten maken. Het rapport van die audit, die werd uitgevoerd door het Gentse bureau Haecon, ligt net op mijn bureau. Wat de zwakke punten zijn van ons veiligheidsbeleid? Dat kan en mag ik u echt niet meedelen. U weet wel, in het belang van de veiligheid."

'Al bij al mag en kan het niet moeilijk zijn om de daders of hun tipgevers te ontmaskeren'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234