Zondag 29/11/2020

Oneindig veel gadgets, weinig succesverhalen

Nog tot het einde van de week showen elektronicafabrikanten hun nieuwe wonderen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Een deel van die technologiemirakels komt later dit jaar ook in de winkels te liggen. En een fractie dáárvan zal ooit aanslaan bij de consument. Hoe staan de kansen voor de nieuwe gadgets?

De Amerikaanse technologiefabrikanten houden hun jaarlijkse hoogmis, en daar wordt in het wereldje reikhalzend naar uitgekeken. Zo'n 160.000 mensen zakken naar Las Vegas af voor de Consumer Electronics Show. De 'vakbezoekers' (iedereen die werknemer is bij een bedrijf dat ook maar zijdelings te maken heeft met de elektronicasector geraakt aan een ticket) kunnen er zich vergapen aan de nieuwste tv's, keukenapparaten, computers, mobiele telefoons en andere gadgetterie.

Daar zijn in de afgelopen edities van de beurs, die al sinds 1967 loopt, een paar succesproducten bij geweest. Nintendo stelde er in de jaren 80 zijn Nintendo Entertainment System-console aan het publiek voor, en ook Microsoft liet er anderhalf decennium later zijn eerste Xbox-console aan het brede publiek zien.

De CES was bovendien ooit de gelegenheid waar nieuwe videostandaarden als vhs-tapes en dvd-schijfjes begonnen te rijpen in het hoofd van de consument. Maar het was evengoed de plaats waar debacles als 3D-televisie, cd-i, DAB-radio en de Palm Pre-zakcomputer voor de leeuwen werden gegooid.

Een groot deel van de producten die op de beurs worden getoond, komt in het beste geval pas in het najaar op de markt. En er staan heel wat prototypes tentoon die nog steeds in volle ontwikkelingsfase zitten, en misschien al worden geaborteerd nog voor ze in het winkelrek kunnen belanden.

Aanhoudende tv-revoluties

Het verleden van de beurs, en het wisselende succes van de producten en trends die er ieder jaar met veel bombarie worden voorgesteld, geeft meteen te denken. Hoe zal het publiek de technologiewonderen slikken wanneer ze binnen enkele maanden effectief in consumentenhanden belanden?

Een specifiek segment in de elektronica-industrie dat ieder jaar wel een nieuw roepwoord lijkt nodig te hebben, is dat van het televisietoestel. Dit jaar zwaait HDR (High Dynamic Range) de plak: een nieuwe beeldtechnologie die ook vorig jaar al tot op de beursvloer doorsijpelde, en die de beelden die een tv-toestel vertoont nóg scherper, nóg mooier en nóg kleurrijker maakt.

De technologie in kwestie, die vooral wordt gepusht door fabrikanten als LG Electronics en Samsung, wil een beeld tevoorschijn toveren dat dicht bij het beeld ligt dat de realiteit op het menselijke netvlies gooit. Consumenten vergapen zich er terecht aan, maar voordat de toestellen een huiskamer binnenrollen, zijn er toch nog wat obstakels. Zoals het feit dat dat soort beelden liefst in 4K-kwaliteit worden geleverd, en er - op Netflix na - nog maar weinig content is om de consument te lokken.

Helpende auto's

Is het een toeval dat de grote automobielfabrikanten, slechts korte tijd voor het prestigieuze autosalon van Detroit, ook al een grote stand hebben op de CES? Natuurlijk niet, want ze hebben ontdekt dat consumenten ook binnen de wagen graag wat nieuwe snufjes zien. Zoals de 'connected car', die internetgebruik in de auto mogelijk maakt, of boordcomputers op basis van het Android-besturingssysteem.

Ook zelfrijdende en elektrische auto's duiken op, van nieuwkomers als Tesla en klassiekers als Chevrolet. De fabrikanten denken dat de consument snel warm zal lopen voor die 'helpende' automobielen, maar dat blijft afwachten. Ford staat immers al zo'n zeven jaar vergeefs met zijn connected car-concept te leuren op de beurs. De totale markt voor zulke wagens is vandaag zo'n 31 miljard euro waard en zal haar waarde zien oplopen tot 115 miljard euro in 2020, zeggen studies. Dat is uiteraard niet mis, maar het vervalt nog steeds in het niets in vergelijking met de 1.300 miljard euro jaaromzet die de vijftien grootste automobielfabrikanten wereldwijd draaien.

VR-bril moet doorbreken

Oculus, het Facebook-dochterbedrijf met de virtual reality-bril, pakt in Las Vegas groots uit met zijn Rift-VR-bril, die nog in het eerste kwartaal van dit jaar op de markt moet komen. Tegelijkertijd zet Sony op de CES zwaar in met zijn PlayStation VR-bril, die in eerste instantie een accessoire moet worden bij de PlayStation 4-console. De doorbraak is voor elk moment, suggereren de makers.

Maar voor het brede publiek is de situatie nog niet veranderd sinds de technologie een viertal jaar geleden, na zo'n twintig jaar in de kast te hebben gelegen, zijn terugkeer inluidde. Men zit zich nog steeds af te vragen wat men met zo'n bril effectief kan doen. Niet iedereen is een gamer, weet met name Oculus, dat weliswaar zelf zwaar gokt op de videogame-industrie, maar ook verder kijkt. Naar een tijdperk waarin de bril zal worden ingezet om vanop afstand aan verkoop te doen, technologische steun te verlenen of zelfs medische hulp te bieden.

Het enige probleem is dat de technologie nog steeds niet écht op punt staat: een klein deel van de consumenten - al naargelang de studies schommelend rond de 10 procent - zal wellicht altijd onwel worden van de tegenstrijdige signalen die de bril doorgeeft via de ogen (die hem doen geloven dat hij beweegt) en zijn evenwichtszintuig (dat hem ervan verzekert dat hij stilstaat). Bij het spelen van een videogame is dat niet eens zo erg: gewoon afzetten dat ding, en klaar. Maar wat als er in de toekomst een medisch specialist vanop een ander werelddeel zo'n ding op zijn kruin zet, om aan dat zo gefêteerde e-medicine te doen, en vervolgens van zijn stokje gaat?

Alles moet 'smart'

Een laatste categorie van producten die fabrikanten met enige gretigheid naar het oog van de consument katapulteren op de CES zijn 'smart devices'. Net zoals de telefoon en - in mindere mate - het televisietoestel slim zijn geworden, moet die doorbraak van internettechnologie zich ook bij andere apparaten voltrekken. Zoals de koelkasten en andere keukentoestellen, die in Las Vegas met een beeldscherm, een eenvoudige boordcomputer en een wifi-zender zijn uitgerust. Ze staan al zo'n vijf jaar op de CES, opnieuw vooral van de Koreaanse grootheden Samsung en LG Electronics, zonder dat de revolutie écht losbreekt. Maar misschien verandert het nieuwe model dat Samsung dit jaar showt, daar wel iets aan. Dat heeft namelijk een veel groter scherm dan het vorige model. Hoe dan ook: succes niet verzekerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234