Donderdag 06/05/2021

Onderzoekers: "Humeur op Facebook is besmettelijk"

null Beeld AFP
Beeld AFP

Let op wat u op Facebook zet, want het zou zo maar eens het humeur van uw vrienden en kennissen kunnen beïnvloeden. Emoties die via het sociale medium worden uitgedragen, slaan namelijk gemakkelijk over op andere gebruikers, zo blijkt uit een groot Amerikaans onderzoek.

Een positief bericht blijkt veel vaker het humeur van anderen te beïnvloeden dan een negatief bericht, zo ontdekten de onderzoekers van de Universiteit van Californië, Yale en Facebook in een gezamenlijk onderzoek. Volgens de Wall Street Journal gaat het om een van de grootste openbare Facebook-studies. De wetenschappers keken naar een miljard berichten die waren gepost door meer dan honderd miljoen verschillende Amerikaanse gebruikers. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos One.

Regen
De onderzoekers ontdekten dat er op een regenachtige dag 1,16 procent meer berichten met een negatieve teneur werden geplaatst dan op een dag zonder regen, terwijl het aantal positieve berichten daalde met 1,19 procent. Dat effect bleek ook door te werken bij Facebookvrienden die in een plaats wonen waar het droog is. Positieve berichten zorgden gemiddeld voor nog eens 1,75 procent extra positieve berichten bij Facebookvrienden, terwijl negatieve berichten zorgden voor 1,29 procent meer negatieve statusupdates.

Intrigerend, vinden de onderzoekers. "Ondanks dat de regen de aanleiding is, blijken positieve berichten veel aanstekelijker te werken dan negatieve", schrijven ze.

Weekeinde
Om te bepalen of een bericht positief of negatief was, keken de onderzoekers naar het gebruik van specifieke woorden, zoals "sad" of "happy". Berichten die daadwerkelijk over het weer gingen, werden uit de resultaten gefilterd. Behalve het weer bleek ook het tijdstip een duidelijk effect op het humeur te hebben: weekeinden en feestdagen zorgden voor een toename van positieve berichten.

De onderzochte Facebookberichten werden gepost tussen 2009 en 2012. Om de privacy van de gebruikers te bewaren, werden ze geanonimiseerd.

Het Facebook-hoofdkantoor in Palo Alto, Californië. Beeld AP
Het Facebook-hoofdkantoor in Palo Alto, Californië.Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234