Zaterdag 24/08/2019

solliciteren

Onderzoek bewijst: bedrijven behandelen sollicitanten niet goed

Beeld ANP XTRA

Uit een nieuw onderzoek van de UGent en vacature.com blijkt dat bedrijven nogal onbeleefd omgaan met sollicitanten. Potentiële werknemers koppelen aan potentiële werkgevers blijft een moeilijke zaak, zeker als 55-plusser.

De vakgroep Sociale Economie van de UGent en vacature.com polste bij 2.623 mensen naar hun ervaringen op sollicitatiegebied. Daaruit bleek dat de antwoordbereidheid van bedrijven niet altijd even groot is: 29 procent van de respondenten krijgt zelden tot nooit antwoord na een sollicitatie. Wijst je naam op een migratieachtergrond, dan krijg je ongeveer 13 procent minder vaak een reactie. 

Bij diegenen die wel een antwoord ontvangen, gaat het al te vaak over een standaardantwoord. "Na intern overleg werd geopteerd voor een kandidaat met een betere match", is een zinnetje waarvan de haren van
 sollicitanten overeind komen te staan. Persoonlijke feedback blijft in twee derde van de gevallen uit of wordt als 'onvoldoende' omschreven. 

Hoe hoger je leeftijd, hoe minder en hoe later je een antwoord zult ontvangen. Meer dan de helft van de 55-plussers krijgt zelden of nooit een reactie op een sollicitatie. Een 58-jarige sollicitant kreeg de vraag voorgeschoteld "of wij iemand moeten aannemen die ouder is dan de persoon die op pensioen gaat?". Een andere sollicitant kon bij een online vragenlijst zijn leeftijd niet ingeven: de selectie voor geboortejaren was beperkt tot 1970. Dat de helft van de bevraagde 55-plussers ontevreden is over de communicatie van werkgevers, hoeft dan ook weinig te verwonderen. 

Toch is er ook goed nieuws: inzake beleefdheid en professionalisme scoren werkgevers goed. Alleen schort er dan weer iets aan de eerlijkheid: meer dan één derde vond de communicatie van de werkgever 'oneerlijk'. 

Boemerangeffect

Een opmerkelijk boemerangeffect tekent zich af: misnoegde sollicitanten betekenen misnoegde consumenten. De helft van wie vruchteloos op een reactie bleef wachten, is minder geneigd om nog producenten of diensten van de werkgever te gebruiken. "Werkgevers hebben misschien niet veel te winnen bij een hoffelijke behandeling van hun sollicitanten. Maar omgekeerd hebben ze wel veel te verliezen", zegt Stijn Baert, professor arbeidseconomie aan de UGent. 

Opvallend is dat selectiekantoren lager scoren inzake etiquette (snelle reactietijd, professionaliteit) dan de potentiële werkgever. Sollicitanten ergeren zich daarbij aan de weinig individuele en vooral commerciële aanpak van uitzendkantoren. 
Nogal opmerkelijk, aangezien een goede communicatie net het speerpunt zou moeten zijn van externe bureaus.

Dat heel wat vacatures niet ingevuld geraken, hoewel er heel wat enthousiaste sollicitanten op de arbeidsmarkt zijn, voelt paradoxaal aan. "Ik ben het beu", zei de Afghaanse Siga (49) die maar liefst 1.200 keer tevergeefs op een vacature reageerde (DM 8/3). Baert hekelt de weinig opvoedende feedback die sollicitanten krijgen: "Als je duidelijke instructies geeft, bijvoorbeeld over de motivatiebrief, dan helpt dat de sollicitant en de volgende werkgever alleen maar vooruit."

Lees hier het volledig onderzoek gratis op vacature.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden