Woensdag 21/10/2020

Onderwijs

Onderwijstopman: "22 uren les voor alle leerkrachten in middelbaar"

Lieven Boeve.Beeld rv

Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, wil leerkrachten in de hogere klassen van het secundair tot twee uur per week extra laten presteren.

In de eerste graad secundair geven leerkrachten nu 22 uur les per week. In de tweede graad is dat 'maar' 21 uur en in de derde graad 20 uur. Boeve wil iedereen 22 uur laten lesgeven. Een master in de tweede graad wil hij met andere woorden een uur langer laten werken, en een master in de derde graad zelfs twee uur. "We willen de teller gelijkzetten, ook voor praktijkleraren die nu 29 uur voor de klas staan. Zij moeten geen lesvoorbereidingen maken, werd vroeger altijd aangehaald. Maar een goede stagebegeleiding vergt ook zijn tijd. We willen een gelijkschakeling zoals die er kwam voor arbeiders en bedienden."

Waar minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een besparing zag, vraagt Boeve evenwel een ruiloperatie: de scholen krijgen nu slechts budget voor 96 procent van de uren waar ze 'recht' op hebben, Boeve vraagt 100 procent. Hij wil de opdracht van leerkrachten ook niet langer uitdrukken in lesuren maar in taken. Zo wil hij oudere leerkrachten laten inzetten als coach voor jonge collega's.

Meer flexibiliteit

In het algemeen wil hij dat schoolbesturen hun personeel veel flexibeler mogen inzetten dan nu. "Iemand die aan de universiteit een master Nederlands haalde maar liever lesgeeft in het basisonderwijs, moet verloond kunnen worden volgens zijn diploma en expertise. Het moet ook mogelijk worden om personeel uit het Buitengewoon Onderwijs in te schakelen in een gewone klas. Dat mag nu niet zomaar, terwijl kinderen met een beperking vanaf volgend schooljaar toegang krijgen tot het gewoon secundair onderwijs. Er is geen geld om in elke klas extra begeleiding te voorzien. Scholen moeten dan wel de keuze krijgen of ze kleinere klassen maken met één leerkracht of liever gaan voor co-teaching in grote klassen. Scholen kunnen ook hun ICT-uren bundelen om een gespecialiseerde leerkracht aan te stellen die van school tot school gaat. Of ze kunnen zelf een Vanderpoorten-pool oprichten, om vervangingen te regelen."

De nieuwe topman van het katholiek onderwijs zet ook in op openheid. 60 procent van alle kinderen in het basisonderwijs gaat naar een katholieke school en in het middelbaar is dat 75 procent. Voor Boeve is het geen probleem dat dit veelal geen katholieke zieltjes meer zijn. "Van een christen gaan we een betere christen maken, van een atheïst en betere atheïst en van een moslim een betere moslim", maakt hij zich sterk.

"Werkbaar werk"

Jos Van Der Hoeven, de secretaris-generaal van de christelijke onderwijscentrale (COC), wijst erop dat de discussie over een 22-urige werkweek voor alle leerkrachten in het middelbaar onderwijs in september al eens werd gevoerd, met Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Volgens de vakbondsman zou met de maatregel 150 miljoen euro bespaard worden, maar zou hij ook meer dan 3.000 banen kosten.

De vakbond gaat het debat ten gronde niet uit weg, zo klinkt het, maar dan moet het kaderen in een ruimer debat, met bijvoorbeeld ook aandacht voor "werkbaar werk". Daarnaast moest het geld dat wordt vrijgemaakt, gebruikt worden voor het personeel. Dat is volgens Van Der Hoeven niet het geval bij de voorstellen van Boeve om het aan te wenden voor de aanvangsbegeleiding van nieuwe leerkrachten en voor het toepassen van het M-decreet.

In die gevallen wordt het geld gebruikt om een gat te vullen waar de Vlaamse regering geen geld voor heeft, terwijl ze nota bene zelf het M-decreet heeft opgesteld, klinkt het. Van Der Hoeven pleit ook voor een reorganisatie van de begeleidingsdienst, zodat de begeleiders "gaan doen wat ze moeten doen", namelijk effectief in de scholen komen.

De vakbondsman betreurt ten slotte dat er niet gekeken wordt naar de redenen van de verschillende werkweken, zoals de taakdruk van de leerkrachten.

GO!: "Belangrijk om naar het totaalpakket te kijken"

In het debat over het aantal uren dat een leerkracht moet presteren, is het belangrijk om niet enkel rekening te houden met het aantal uren dat een leerkracht voor de klas moet staan. Zo reageert Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO!) op het voorstel van Lieven Boeve. Verdyck wijst er ook op dat het voorstel in september al op tafel lag, maar toen niet is weerhouden.

"We staan zeker niet weigerachtig tegen het voorstel van Lieven Boeve, maar zo'n voorstel moet bekeken worden in een bredere loopbaancontext", aldus Verdyck. "Nu wordt enkel naar de contacturen gekeken, de uren dat een leerkracht voor de klas staat, maar een leerkracht heeft veel meer taken. Het is dus belangrijk om naar het volledige takenpakket te kijken." Zo moet er bijvoorbeeld ruimte zijn voor aanvangsbegeleiding en mentorschap door oudere leerkracten.

"Het loopbaandebat in het onderwijs moet dringend opgestart worden", besluit Verdyck.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234