Vrijdag 23/07/2021

Onderwijs

Onderwijskoepels: "Extra geld nodig voor M-decreet"

Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dringt aan op extra middelen voor het M-decreet, waardoor kinderen met zorgnoden terechtkunnen in het regulier onderwijs. Beeld belga
Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dringt aan op extra middelen voor het M-decreet, waardoor kinderen met zorgnoden terechtkunnen in het regulier onderwijs.Beeld belga

Het nieuwe ondersteuningsmodel voor leerlingen met zorgnoden, dat dit schooljaar van start is gegaan, is volgens een evaluatierapport te snel ingevoerd. Om echt inclusief onderwijs te voorzien, moet de Vlaamse regering volgens de onderwijskoepels extra geld uittrekken.

Wat staat er in het rapport?

Het nieuwe ondersteuningsmodel voor het M-decreet, dat gericht is op leerlingen met specifieke zorgnoden in het regulier onderwijs, is te snel ingevoerd. Dat blijkt uit een tussentijds rapport van het Departement Onderwijs en Vorming op basis van een stuurgroep waarin naast de koepels, het Gemeenschapsonderwijs (GO!) en de vakbonden ook het kabinet van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zetelt. Directies hadden weinig tot geen tijd om na te denken over de invulling van de ondersteuning, waardoor die vaak pas na de start van het schooljaar vorm kreeg en er onzekerheid bestond bij de personeelsleden uit het buitengewoon onderwijs. Ook zijn niet alle netwerken evenzeer bediend, meldt de VRT. Waar de ene ondersteuner acht leerlingen moet begeleiden, heeft de ander er ‘slechts’ twee.

“Het water staat kinderen, ouders en leerkrachten aan de lippen", stellen sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke en sp.a-onderwijsspecialist Caroline Gennez. "Minister Crevits moet dringend ingrijpen. Wij aanvaarden niet dat ouders en kinderen nog langer onzeker moeten zijn of ze de ondersteuning zullen krijgen waar ze recht op hebben."

Was dit voorspeld?

Eigenlijk wel. In juni werd dit nieuwe model decretaal op de rails gezet, waardoor alle buitengewone en gewone scholen zich tijdens de zomer met de Centra voor Leerlingenbegeleiding en de pedagogische begeleiders moesten verenigen. Rond de start van dit schooljaar meldde deze krant dat volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen niet elke leerling met specifieke zorgnoden meteen de nodige begeleiding zou krijgen.

Enkele cruciale maatregelen waren slechts op het nippertje genomen, waardoor er onduidelijkheid bestond bij de scholen. “Een drama is afgewend”, viel er toen te horen bij Peter Op ‘t Eynde, regiodirecteur van de pedagogische begeleiding van het Katholiek Onderwijs in Mechelen-Brussel. De Vlaamse Onderwijsraad, waarin onder meer de vakbonden en de onderwijsverstrekkers zijn vertegenwoordigd, stelde zich eerder al vragen bij de snelle invoering van het nieuwe model.

Zijn de kritische punten aangepakt?

Gedeeltelijk, zo valt bij de koepels en vakbonden te horen. Directies krijgen hulp bij de coördinatie van de ondersteuning. Verder wordt intussen extra bijscholing voorzien voor het personeel, maar datzelfde personeel is volgens de vakbonden al overbevraagd.

Ook op financieel vlak blijven er vragen bestaan. Crevits voorzag al extra middelen. Zo komt er sinds dit schooljaar elk jaar zo’n 15,2 miljoen euro extra bij. “Toen het M-decreet werd gestemd, was er geen financieringsplan voorzien”, zegt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Dat is de verantwoordelijkheid van iedereen die bij de besluitvorming betrokken was, dus ook van de spreekbuis van de huidige oppositie. Want als ik mij niet vergis, leverde sp.a toen de minister van Onderwijs. Wij zijn zeer blij dat de minister bijkomende middelen heeft voorzien, maar inclusief onderwijs kost geld. En dan is die 15 miljoen euro te weinig.” Ook het GO! verwelkomt extra handen. “Als je vraagt naar een ideale situatie dan is extra financiële ondersteuning wenselijk”, zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck.

Crevits geeft aan dat de ondersteuning verder verfijnd zal worden. Ze beseft dat de invoering snel is gebeurd, maar stelt dat er “te veel blinde vlekken” waren in Vlaanderen “waar geen of onvoldoende ondersteuning mogelijk was”. “Scholen zullen voor het einde van dit schooljaar weten hoeveel uren ondersteuning ze zullen krijgen en hoeveel middelen. Er zijn ook meer leraren die voor ondersteuning zorgen, vorig schooljaar ging het om 1.536 voltijdse jobs, dit schooljaar gaat het om bijna 1.900 voltijdse jobs.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234