Vrijdag 18/10/2019

Onderwijsexperts spreken Crevits met klem tegen

Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) vindt dat ouders van buitenlandse origine zich harder moeten engageren voor de schoolcarrière van hun kinderen. Een simplistische uitspraak, reageren onderwijsspecialisten. 'Alsof daarmee alle problemen opgelost zijn.'

Naar eigen zeggen gingen de ogen van Hilde Crevits open toen ze de internationale studies over ons onderwijs zag. De kloof tussen leerlingen die thuis Nederlands spreken en leerlingen die thuis Arabisch of Turks spreken, blijkt groot.

Wat de situatie nog precairder maakt: er is weinig vooruitgang. Terwijl in andere Europese landen, waaronder Nederland, de tweede generatie nieuwkomers beter scoort dan de eerste, is dat bij ons niet het geval. Crevits stelt dat er meer engagement mag worden verwacht van ouders van buitenlandse origine.

Maar volgens Michel Vandenbroeck, hoofddocent gezinspedagogiek aan de UGent, is er geen wetenschappelijk bewijsmateriaal voor de uitleg van Crevits. Hij beaamt dat er "uiteraard" een probleem is met anderstalige kinderen in ons onderwijs en dat de PISA-studies waarnaar Crevits verwijst een aanzienlijke achterstand tonen. "Maar die uitsluitend wijten aan de ouders, is veel te simplistisch. Dit gaat niet alleen om hen, het gaat om tientallen factoren. Bijvoorbeeld om het feit dat veel kinderen uit de tweede generatie nog altijd trouwen met mensen uit hun oorspronkelijke thuisland. Waardoor je eerder 'gemengde generaties' krijgt."

Ook onderwijsexpert Orhan Agirdag (KU Leuven) vindt dat Crevits de bocht veel te kort afsnijdt. "Als er een watervalsysteem bestaat in het onderwijs, is dat dan de fout van de ouders? Als er na vijftien jaar nog altijd geen degelijke onderwijshervorming door het parlement raakt, is dat dan de schuld van de ouders? Er is veel meer aan de hand. Hoe kan het anders dat in Nederland zowat de helft van de meisjes met Turkse origine vandaag hoger onderwijs volgt, terwijl dat hier veel minder is."

Blanke middenklasse

Wat moet er dan verbeteren? Er gebeurt al heel wat volgens Crevits. Zo krijgen scholen extra middelen om anderstalige kinderen goed Nederlands te leren, maar zouden ouders actief moeten inzetten op het leren van de taal en zich betrokken moeten tonen bij de schoolloopbaan van hun kinderen.

Vandenbroeck werpt tegen dat veel scholen te rigide omgaan met ouderbetrokkenheid. "Heel wat directies hanteren een aanpak die vooral aanslaat bij de blanke midden- klasse. De kinderen moeten aan de schoolpoort achtergelaten worden en de ouders mogen om de zoveel maanden naar het oudercontact komen. Recent onderzoek, uitgerekend op vraag van Crevits, wijst uit dat die aanpak net de kloof vergroot tussen allochtone ouders en de school. Zij worden veel liever op dagelijkse basis betrokken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234