NieuwsOnderwijs
Onderwijs wil betere handboeken en minder invulboeken
Meer kwaliteitsvolle handboeken en minder invulboeken. Dat is zeer kort door de bocht wat het Vlaamse onderwijs wil bereiken. Met handboeken zijn immers twee grote problemen: het is niet altijd duidelijk hoe de makers van die boeken te werk zijn gegaan bij het schrijven ervan - waardoor er twijfels zijn over de kwaliteit ervan - en uitgeverijen verkiezen steeds vaker om elk jaar een invulboek te verkopen in plaats van een handboek dat doorgegeven kan worden.
Om dat tegen te gaan formuleerde een groep experten enkele criteria waaraan leermiddelen en lesmateriaal volgens hen moeten voldoen. Een voorbeeld daarvan: het inhoudsniveau moet helder vertaald zijn naar de doelgroep en het materiaal moet voor elke gebruiker toegankelijk zijn. De partners vinden voorts dat er meer vrijheid en verantwoordelijkheid aan de leerkrachten moet gegeven worden. Er moet bedachtzamer en soberder worden omgesprongen met invulboeken.
Het onderwijs verbindt er zich in een zogenaamde ‘kwaliteitsalliantie’ toe om dat na te streven. Alle onderwijsverstrekkers, educatieve uitgeverijen zoals Pelckmans, die Keure, Plantyn en Van In, de ouderverenigingen, de Gezinsbond en het Netwerk Tegen Armoede sluiten zich daarbij aan.