Vrijdag 04/12/2020

Ondertussen op het Dranouter Festival

'Hot Hotter Hottest' was een vroeg hoogtepunt, maar Zita Swoon verkilde je hart ook met het magistrale 'Ice Guitars'. Liedjes hebben zelden hun naam gestolen bij de Antwerpenaren

Kinderliedjes en piratenbenen

Een dolgedraaide speedviolist, een duckwalkende gitarist, een schril zingende contrabassiste en een rudimentaire drummer: de Berlijnse Transsylvanians (vrijdag, Palace, HHHH) bliezen zonder veel poeha een wervelend huppelfeest aan dat het nachtelijke bierhijsen een dik uurtje uitstelde. Het veel bezadigder Zweedse trio Bäsk (zaterdag, Clubstage, HHH) toonde dan weer aan dat je polska's en Scandinavische walsen evengoed met baritonsax en een piepkleine Afrikaanse talking drum kunt inkleden. De verder wel heel ingetogen begeleiding op allerlei fluitinstrumenten en viool was beslist geen spek voor de bek van de gemiddelde Dranouter-bezoeker - zelfs rechtgeaarde folkies moesten toegeven dat het geheel af en toe naar achtergrondmuziek afgleed - maar ook conservatisme mag op een hedendaags folkfestival geen vies woord zijn.

In de Cirque zette Woody Express (zaterdag, Cirque, HHH) aansluitend een ander niet uit te vlakken aspect van dit driedaagse gebeuren in de verf: het familieamusement. Samen met drie kompanen brachten Jan De Smet (De Nieuwe Snaar) en Arne Van Dongen (Het Muziek Lod) een door Frank Vander linden vertaalde selectie uit de kinderliedjes van de Amerikaanse folkzanger Woody Guthrie. Vrolijke, akoestische liedjes als 'Droog bed' (over het einde van het bedplassen) en 'Blinkeuh' (jezelf leren wassen en aankleden) zorgden zowel bij jong als oud (jawel) voor een feest van herkenning.

Zita Swoon (zaterdag, Kayam, HHHH) maakte met A Song about a Girls niet alleen een van de mooiste platen van vorig jaar, maar de tournee die het Antwerpse gezelschap daaraan koppelt, toont de groep in haar meest sprankelende gedaante tot op vandaag. Zanger Stef Kamil Carlens droeg een schreeuwerig circuskostuum dat uit het kitscherigste wandtapijt leek gescheurd, maar gelukkig regeerde goede smaak des te meer tijdens de set. Carlens en Tom Pintens trapten af met een intiem 'TV Song', maar echt warm kregen we het pas toen de drie achtergrondzangeresjes zich bij de band kwamen vervoegen. 'Hot Hotter Hottest' was een vroeg hoogtepunt, maar de Antwerpenaren verkilden je hart ook ter plekke met het magistrale 'Ice Guitars'. Liedjes hebben zelden hun naam gestolen bij Zita Swoon.

De African Jazz Pioneers (zaterdag, Kayam, HHH) bleken dat wél te doen. De zwarte muzikanten plukten lustig uit verschillende exotische muziekgenres, maar met jazz had het Zuid-Afrikaanse gezelschap bitter weinig te zien. De Pioneers komen uit het arme township Alexandra, waar bijna één miljoen mensen op 8 vierkante kilometer leven. Het kan niet meevallen om in zo'n claustrofobisch decor uiterst dansbare muziek te brengen: wie onbewogen kon blijven bij de aanstekelijke Afrikaanse ritmes moest ongetwijfeld piratenbenen hebben. De sterke blazerssectie voerde je naar de shebeens, illegale drankgelegenheden in Zuid-Afrika, en zorgde daar voor een koortsig feestje.

Te Gek?! (zaterdag, Clubstage, HH) viel dan weer wat tegen. In de Ancienne Belgique getuigde dit benefietproject nog van prettige gestoordheid waar het kruim van de Vlaamse muziekwereld grappig of aangrijpend gestalte aan gaf, maar in de Club kwam de show minder wervelend over. Schrijvers Kristien Hemmerechts en Marc De Bel haalden alle vaart uit de set met hun spoken word. Patrick Riguelle zorgde uiteindelijk voor alle hoogtepunten - zelfs al tijdens de soundcheck met een rauwe, akoestische versie van Morrisseys 'The World is Full of Crashing Bores'.

Dat dachten we eerlijk gezegd ook toen de blanke dubduivel Jah Wobble (zaterdag, Clubstage, H) een mager beestje bleek te zijn. Verveling troef. De mooie livegezangen verhinderden amper dat de set verdronk in waterige dub, die nooit langer dan een kwartier je aandacht vasthield. (GvA / KuB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234