Dinsdag 01/12/2020

Ondertunneling maakt omstreden startbaan zeventig meter langer

Om het gebruik van de startbaan van de luchthaven van Deurne te optimaliseren, 'overweegt' de Vlaamse regering een ondertunneling van de nabijgelegen Krijgsbaan. De ondertunneling zou 70 meter extra bruikbaar maken. Tegenover die bescheiden terreinwinst staat een investering van ongeveer 900 miljoen. Een debat in het Vlaams Parlement leerde dat de meederheidspartijen er niet uit zijn wie dat geld moet ophoesten.

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Eeckhout

Zowel de luchthaven van Deurne als die van Oostende krijgen voor een periode van vijf jaar een manager die de rendabiliteit van de beide regionale luchthavens moet opdrijven, zo kwamen de Vlaamse regeringspartijen overeen. De managers beschikken daartoe over een exploitatie- en investeringstoelage van respectievelijk 117 (Deurne) en 244,26 miljoen (Oostende) frank (2,9 en 6,05 miljoen euro) per jaar. In ruil moeten ze een afdwingbaar milieuplan inzake geluidsoverlast opstellen dat zowel lawaaierige vliegtuigen bant als het aantal vliegbewegingen begrenst.

Een verlenging van de startbaan in Deurne komt er niet. Wel wil de Vlaamse regering maatregelen treffen om de bestaande startbaan "zo maximaal mogelijk aan te wenden". Daarbij wordt ook een ondertunneling van de naburige Krijgsbaan overwogen. Binnen de meerderheidspartijen van de Vlaamse regenboogcoalitie bestaat zowel een minimale (liberale) als een maximale (groene) interpretatie van de voorwaardelijke wijs waarmee de tunnel in het vooruitzicht wordt gesteld. Vlaams mobiliteitsminister Steve Stevaert (SP) wees ook op het veiligheidsvoordeel van een tunnel: "De huidige situatie waarbij auto's moeten stoppen voor het rood licht om vliegtuigen door te laten, is niet langer verantwoord."

De groenen blijven koele minnaars van de ondertunneling, omdat de vrees voor een eerste stap naar een latere uitbreiding in hun hoofd blijft spelen. Een bijkomende garantie voor Agalev is dat het naburige Fort 3 als monument wordt geklasseerd. De gronden tussen de luchthaven en het oude fort blijven als landbouwgebied ingekleurd op het gewestplan. Beide planologische beperkingen maken een verdere uitbreiding van de luchthaven nagenoeg onmogelijk - althans in deze legislatuur - en maken de eventuele ondertunneling ook voor de groenen aanvaardbaar.

Wie die ondertunneling in dat geval zal betalen, is nog geen uitgemaakte zaak. Zeker is enkel dat het niet de minister van Openbare Werken Steve Stevaert zal zijn, zoals de regeringspartners overeenkwamen. Agalev-volksvertegenwoordigster Ria Van den Heuvel leidde daaruit af dat de privé-sector met de nodige miljoenen over de brug moet komen. Tot jolijt van CVP-oppositieleider Eric Van Rompuy en tot ongenoegen van Agalev-voorman Jos Geysels sprak minister van Economie Dirk Van Mechelen haar tegen. Volgens hem kan er een "bijkomende financiering via de algemene middelen van de Vlaamse overheidsbegroting voorzien worden". Naderhand werden in meerderheidskringen die woorden wat genuanceerd en werd erop gewezen dat Van Mechelen meer als Antwerpse liberaal dan als Vlaams minister had gesproken. "Ook de algemene middelen zijn niet onbeperkt en als die tunnel echt van levensbelang is voor iedereen, dan moet iedereen maar een steentje bijdragen." Op de parlementstribune zocht SP-minister Stevaert het compromis tussen groen en blauw in een mogelijke publiek-privé-samenwerking.

Over het federale akkoord over de geluidsoverlast rond Zaventem - het eigenlijke onderwerp van het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement - liet minister Van Mechelen verstaan dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen het uitgangspunt moet blijven bij planologische maatregelen rond de luchthaven. Voor de omgeving rond de luchthaven van Zaventem komt er een ruimtelijk uitvoeringsplan. "Van een ad-hoconteigeningsstrategie kan geen sprake zijn." Zijn collega Stevaert waarschuwde voor bijkomende verkeersellende in Vlaanderen als er in Schaarbeek (zoals PS en PRL willen) een nieuw TGV-knooppunt uit de grond gestampt wordt.

Vlaamse regering wil geen onteigeningsstrategie rond Zaventem

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234