Woensdag 23/10/2019

Getuigenissen

Ondernemers: "Wij kunnen geen nieuwe jobs garanderen"

Fernand Huts, CEO Katoen Natie Beeld BELGA

Een lastenverlaging die moet leiden tot meer 'jobs, jobs, jobs': is dat realistisch? Een rondvraag bij verschillende ondernemers levert een eensgezind en ontnuchterend antwoord op: 'Wij kunnen geen nieuwe jobs garanderen.'

Fernand Huts, CEO Katoen Natie: "Ik heb geen glazen bol"

"Ons land wordt competitiever in vergelijking met de buurlanden. Hoe zou ik daartegen kunnen zijn?", werpt Fernand Huts op. De 65-jarige CEO van logistiek bedrijf Katoen Natie zit doorgaans niet om een scherpe uithaal verlegen, maar is positief over de verlaging van de werkgeversbijdragen aan de RSZ.

De industrie zit hier al lang op te wachten, stelt hij. "Op de Europese en de globale markt is er heel veel concurrentie op basis van kosten, en dus ook loonkosten. Als je erin slaagt om daar iets aan te doen, dan verbeter je de economische slagkracht van een land. En dat moet leiden tot jobs, zoals de regering ook voorziet."

Toch kan Huts niet garanderen dat de maatregel in het geval van Katoen Natie tot jobs zal leiden. Laat staan dat hij kan zeggen tot hoeveel jobs dit kan leiden. "Dat valt onmogelijk te zeggen. Ik heb geen glazen bol. Hoeveel jobs er bij komen, hangt van te veel factoren af om dat nu te kunnen zeggen."

Daarbij komt dat Katoen Natie vandaag al met veel lage lonen werkt, die vaker al van een verlaagd RSZ-tarief profiteren. Of de ingreep van de regering voor heel veel verandering zal zorgen bij het Antwerpse bedrijf en bij uitbreiding bij een pak andere ondernemingen, is daarom zeer de vraag.

Tanker
Maar hoe dan ook kan Katoen Natie mee profiteren van het grotere concurrentievermogen van de Belgische economie, legt Huts uit. "Ik stel al jaren vast dat werknemers in het buitenland netto meer verdienen dan bij ons, maar tegelijk kosten ze de werkgevers daar minder dan bij ons. We moeten vooral kijken naar Frankrijk, Nederland en Duitsland.

"Of deze ingreep voldoende is? Ik ben blij met wat er is. Je kunt altijd kritiek hebben, maar al bij al is dit een evenwichtig programma. Kijk, je moet weten dat politici aan het roer van een tanker zitten. Ze moeten blij zijn als ze een koerswijziging kunnen doorvoeren."

Daniëlle Vanwesenbeeck, CEO MASTERmail: "Niet het beloofde jobfeest"

Daniëlle Vanwesenbeeck staat aan het hoofd van het directmailbedrijf MASTERmail. Een kmo met zeventien werknemers die zal profiteren van de lastenverlaging van de regering, zegt Vanwesenbeeck. Al tempert ze ook.

"Dit wordt niet het grote jobfeest, zoals de regering het nu wel voorstelt. Je moet die verlaging correct inschatten. Het is een verlaging van 8 procent boven op de brutolonen. Het zijn dus niet de loonkosten die met 8 procent dalen. Voor ons is de impact beperkt: we gaan zeker niet massaal aanwerven. Je kunt deze maatregel niet koppelen aan een concrete belofte over jobs. Die hangen van veel meer factoren af, zoals onder meer het aantal bestellingen dat we binnenkrijgen.

"Maar ik ben wel heel positief over de tax shift. Ik ken collega-ondernemers die met te weinig mensen werken omdat ze tegen te hoge loonkosten aankijken. Dat gaat veranderen, denk ik. We gaan wel veel sneller beslissen om mensen aan te nemen, als de gelegenheid zich voordoet, tenminste."

In het bedrijf van Vanwesenbeeck werken hoofdzakelijk laaggeschoolde werknemers. Ook voor haar geldt dus dat ze vandaag al heel wat financiële tegemoetkomingen krijgt om die aan het werk te zetten. "We zijn ook in België actief, we moeten niet meteen concurreren met het buitenland. Maar voor kmo's maakt de regering werken wel aantrekkelijk. Wie werkt, krijgt stapsgewijs 100 euro extra."

Juiste mensen vinden
"Een pluspunt voor ons: we krijgen vaak mensen die op interimbasis voor ons werken, maar het verschil met hun werkloosheidsuitkering te klein vinden als we hen een vast contract aanbieden. Het is voor ons vrij moeilijk om de juiste mensen te vinden, maar dit zal ons daarbij helpen."

Mark De Mey, woordvoerder Volvo Cars Gent: "Handicap wordt beetje kleiner"

Loonkosten wegen zwaar door in de autosector. En dus is Mark De Mey van Volvo Cars Gent, enthousiast over de maatregel. "Dit vergroot op termijn onze troeven voor het binnenhalen van nieuwe modellen." Toch is die reactie onder voorbehoud. De Mey houdt een slag om de arm omdat het nog niet helemaal duidelijk is wat de verlaging van de werkgeversbijdrage inhoudt. "We moeten nog uitrekenen wat de precieze impact zal zijn, voor verregaande conclusies is het te vroeg.

"Maar het is duidelijk dat dit voor de auto-industrie en de industrie in het algemeen een belangrijke beslissing is. Zowat 70 procent van onze operationele kosten bestaat uit loonkosten. We vragen al langer een lastenverlaging om ons meer ademruimte te geven. Die komt er nu. Maar of het zal leiden tot jobs, dat is nog afwachten. Jobs hangen niet alleen af van kostenverlagingen. Het heeft in de eerste plaats te maken met de vooruitzichten van de verkoop en welke modellen we kunnen bemachtigen."

Nieuwe modellen
Ook al ziet het er op het eerste gezicht goed uit, Volvo Cars Gent zal nog niet meteen een jubelbericht naar de hoofdzetel sturen, stelt De Mey. Doordat het bedrijf al redelijk wat tegemoetkomingen voor lage lonen krijgt, is de impact moeilijk in te schatten.

"Vroeger zaten we qua kosten op het niveau van Zweden, maar het voorbije jaar vielen we hoger uit. Als we kijken naar Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en zeker Spanje, dan zitten we nog met een handicap. Dat verschil zullen we nu voor een stukje dicht kunnen fietsen. We hebben nog niet zo lang geleden het goede nieuws gekregen dat we een nieuw modellengamma kunnen maken.

"We hebben daardoor nu al een perspectief tot 2025, maar we willen nog verder kijken."

Mark De Mey Beeld RV

Wouter Torfs, CEO schoenen Torfs: "Simplistische redenering"

"Of de lastenverlaging zal leiden tot meer jobs? Ik denk niet dat je het zo simpel kunt stellen", zegt Wouter Torfs. "Aan een verminderde werkgeversbijdrage kun je niet zomaar een precies aantal jobs koppelen. Het zorgt vooral voor meer zuurstof voor de economie."

Torfs, die aan het hoofd staat van een onderneming met zo'n zeshonderd werknemers, is blij met de maatregel van de regering-Michel. Van 33 naar 25 procent werkgeversbijdragen aan de RSZ, dat scheelt voor veel bedrijven een slok op de borrel. Maar over concrete jobcreatie wil hij niet spreken. "Ik heb iets tegen de simplistische redenering dat een lastenverlaging automatisch of rechtstreeks tot jobs moet leiden, zoals vakbonden het vaak voorstellen. Zo eenvoudig werkt het natuurlijk niet. Ik weet alleen dit: nieuwe jobs komen er pas als er nieuwe initiatieven worden genomen. Als bussenbouwer Van Hool een bestelling voor een bus binnenkrijgt, gaat die nu meestal naar Duitsland. Met lagere loonlasten vergroot de kans dat die bestelling nu terug naar België komt. En dat betekent: jobs. Kijk, we moeten ons niet proberen te meten met China, dat zou compleet verkeerd zijn. Maar we moeten wel onze voet kunnen zetten naast onze buurlanden."

E-commerce
Nochtans heeft de daling van de werkgeversbijdrage voor Torfs relatief weinig impact, moet hij toegeven. "We zijn vooral actief op de binnenlandse markt, waar concurrentie tegenover het buitenland veel minder een rol speelt. Toch moeten we rekening houden met de groeiende invloed van e-commerce, die ons vanuit het buitenland beconcurreert. Ook daarvoor is deze vermindering welkom."

Wouter Torfs Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234