Vrijdag 19/08/2022

Onderaardse buizen moeten camions van straat houden

MAASTRICHT.

ANP

Het is technisch mogelijk om tussen DSM in het Nederlandse Geleen (dat is het bedrijf dat gegroeid is uit de voormalige Nederlandse steenkoolmijnen) en Nedcar in Born (een automobielconstructeur) een uitgebreid ondergronds buizensysteem aan te leggen voor het vervoer van goederen van en naar de overslagterminal in Born. Daardoor zouden er aanzienlijk minder vrachtwagens op de Zuid-Limburgse wegen hoeven te rijden, wat een zeer grote vermindering van de verkeersdrukte tot gevolg zou hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van Van de Geijn Partners en ingenieursbureau Lievense. De Stichting Logistiek Knooppunt Zuid-Limburg (LKZL) presenteerde gisterenochtend de plannen voor een ondergronds logistiek systeem. Dat zou bestaan uit ondergrondse buizen met een lengte van 16,5 tot 18 kilometer en een diameter van tussen twee en drie meter. Via dit stelsel kunnen palletten en kratten van DSM en auto-onderdelen van NedCar worden vervoerd met snelheden van 30 tot 50 kilometer per uur.

Volgens de onderzoekers moet het mogelijk zijn om in 2010 bijna één miljoen ton goederen op deze manier te transporteren. Daardoor zouden dagelijks bijna tweehonderd vrachtwagens minder over de Zuid-Limburgse wegen rijden. Op de lange termijn moet volgens de onderzoekers bekeken worden of uitbreidingen van het buizenstelsel richting Maastricht (luchthaven Maastricht-Aachen), Meerssen, Kerkrade en het Belgisch-Limburgse Genk haalbaar zijn.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de provincie, de Limburgse industriebank LIOF, DSM en de Barge Terminal Born. Alle betrokken partijen staan positief tegenover de realisering van een ondergronds buizenstelsel. Het project zal tussen de 255 en 380 miljoen gulden (4,6 en 6,9 miljard fr.) kosten. Gezien de positieve effecten voor het milieu vinden de onderzoekers dat de overheid het grootste deel van de investeringen voor haar rekening moet nemen. Daarmee is de financiering van het project het belangrijkste knelpunt, erkennen de onderzoekers.

De Stichting LKZL heeft voorgesteld in 2000 op het terrein van DSM een proef te nemen met een ondergrondse buis van een kilometer lang.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234