✦
Onder het plaveisel de afgrond
Antwerpen > Jonge Tsjechische schilder Daniel Pitin en de wereld als aftakelend schouwtoneel JJJ
Daniel Pitin is geboren in Praag en is nu 31. Painter on a Stage is zijn eerste expo in België. Hij maakt indruk door het schijnbare gemak waarmee hij schildert. Een virtuoos die nog wat te vertellen heeft ook.
Af en toe is er geen mens te zien, maar meestal plaatst Pitin figuranten in zijn theater- en filmdecors. Geen gewone decors zijn het, maar flarden van kartonnen gevels. Ze takelen af, de leegte dringt door alle kieren. Wrakke deuren, het pleister hangt in lappen naar beneden, onder het plaveisel gaapt de afgrond, het onkruid schiet op. Soms staat er iemand - o ironie - onder het plankier van een podium te schilderen. Painter heet dat doek.
Meestal staan de personages in deze geschilderde toneelstukken doelloos te wezen. Ze zijn op zoek naar hun rol in een volstrekt zinloos, anoniem theaterstuk of B-film. Vaak zijn ze verkrampt, hebben ze niets omhanden. Soms vliegt er een stoel door de lucht, het is onduidelijk waarom. Personages rennen, of vluchten. Alsof ze weggelopen zijn uit een choreografie van Wim Vandekeybus. Vol energie, gedreven, maar waarom? Waarnaartoe? De stoel die door de lucht vliegt, wordt geprojecteerd op een filmdoek. Dat is het leven, lijkt Pitin te zeggen.
Ironie, daarin baadt zijn werk vaak. Neem nu Freud's Waiting Room. De wachtkamer is leeg en ze is overduidelijk opgebouwd met rekwisieten. Spelen we dan allemaal een rol? Zoals de diverse scènes uit zijn reeks Pornografia ook flarden uit een film of toneelstuk zijn waarin de hoeren hun rol spelen. Pitin veegt hun gezicht uit. Maakt ook de klanten anoniem, gaat zelfs zover dat hij lichaamsdelen wegschildert.
En tegelijk is alles virtuoos in beeld gebracht, met een schijnbaar moeiteloze bravoure. De schoonheid van de leegte. Naturalisme, gekatapulteerd naar de eenentwintigste eeuw. (er)
Tot 16 april in Galerie Geukens & De Vil, Pourbusstraat 19, Antwerpen. Do-vrij-za 14-18u. www.geukensdevil.com.