Zondag 18/04/2021

Ondanks heisa over DHL zit Belgische logistieke sector in de lift

'Voor Japanners is onze logistiek een 'rocket science': we staan in de kijker, zonder dat we het beseffen'

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

De Belgische logistieke bedrijven behoren tot de absolute wereldtop. Een vertrek van DHL uit België betekent niet het einde voor de sector, maar veroorzaakt wel fors imagoverlies bij buitenlandse klanten.

Logistiek is meer dan pakjes sorteren. Een Mechels transportbedrijf krijgt van een bekende Japanse pianomaker alleen de onderdelen toegestuurd en moet zelf de piano's samenstellen en stemmen. NYK Logistics in Melsele, dat printers en kopieerapparaten van Konica Minolta verdeelt, organiseert niet alleen het transport, maar configureert ook de printers, installeert de accessoires en maakt de kopieerapparaten gebruiksklaar. "Het enige wat de klant moet nog doen is op de startknop duwen", zegt NYK.

"De meeste Vlaamse logistieke bedrijven zijn geëvolueerd in die richting: van loutere opslagplaatsen naar multifunctionele bedrijven met toegevoegde waardediensten zoals assemblage en herstellingen. De logistieke sector neemt dus steeds meer productietaken op zich", zegt Alex Van Breedam, directeur van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. 'Postponed manufacturing', heet dat in vaktaal.

Het Europese logistieke centrum van DHL, dat naast het sorteercentrum op de luchthaven ligt, is bij uitstek zo'n multifunctioneel knooppunt vertrouwd met 'postponed manufacturing'. Van Breedam: "Het is gespecialiseerd in herstellingen, contact centers en voorraadbeheer, juist die hoogwaardige diensten die zo essentieel zijn voor de economische toekomst van Vlaanderen. Een vertrek van DHL zou het opgebouwde imago van onze logistiek een geweldige deuk geven."

Als DHL wegtrekt uit Zaventem, is er geen sectorgenoot die onmiddellijk de vrijgekomen plaats kan innemen. Van Breedam: "DHL is een integrator, een bedrijf dat thuis is in alle facetten van de logistiek: informatica, sortering, communicatie, levering enzovoort. De andere integratoren hebben al een vaste thuisbasis: TNT in Luik, FedEx in de Parijse luchthaven Charles de Gaulle en UPS in Keulen."

Ondanks de heisa over DHL zit de Belgische logistieke sector in de lift. Het uitzendkantoor Manpower verwacht voor het lopende kwartaal 13 procent meer jobs in de sector. Daarmee is de logistiek de industrietak met de gunstigste werkgelegenheidsvooruitzichten. Het aantal vacatures voor logistieke managers neemt, na een forse daling in het begin van het jaar, weer toe, meldt het wervingskantoor Purcon. "Sinds juli merken we dat de logistieke bedrijven jobs die in het verleden niet werden vervangen, weer openzetten", zegt Gert Maddens van Purcon.

De belangstelling vanuit het buitenland voor de Belgische logistieke diensten zwelt aan. "Ik was onlangs op een seminarie met honderd Japanse bedrijfsleiders", zegt Van Breedam. "Zij kijken enorm op naar onze graad van specialisatie. Voor hen is onze logistiek een 'rocket science'. We staan in de kijker, zonder dat we het goed beseffen."

De uitstroom van logistieke diensten naar Centraal- en Oost-Europa, waarvoor werd gevreesd na de Europese uitbreiding op 1 mei, lijkt bovendien mee te vallen. Alleen de logistiek van laagwaardige producten, bijvoorbeeld goedkoop speelgoed, en bulkgrondstoffen, trekt naar het oosten. Dat zijn producten met een lage winstmarge. De distributiecentra van hoogwaardige producten blijven in België. Ook de producten waarvoor de transporttijd cruciaal is (denk aan belangrijke wisselstukken of kunstmatige hartkleppen) worden nog altijd verdeeld vanuit distributiecentra in de buurt van de luchthaven van Zaventem.

Volgens het vastgoedbureau Cushman & Wakefield is Vlaanderen zelfs de geschiktste regio om als logistieke draaischijf van Europa te dienen. Van Breedam: "Onze ligging blijft goed: dicht bij de grote consumptie- en industriële centra van Europa. En er is nog capaciteit: bijvoorbeeld in Limburg of rond Oostende en in de leegstaande magazijnen in de buurt van Brussel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234