Vrijdag 06/12/2019

'On Connaît La Chanson' wint César-race

Zaterdag is de Franse regisseur Alain Resnais in Parijs met zijn film On Connaît La Chanson de grote winnaar geworden van de 23ste Nuit des Césars in het Théâtre des Champs-Elysées, waarbij actrice Juliette Binoche als gastvrouw fungeerde. De film had twaalf nominaties verzameld en daarvan werden er zeven omgezet in een César, de Franse tegenhanger van de Amerikaanse Oscar.

On Connaît La Chanson werd gelauwerd als Beste Franse Film en viel ook in de prijzen voor de Beste Acteur (André Dussollier), Beste Mannelijke Bijrol (Jean-Pierre Bacri), Beste Vrouwelijke Bijrol (Agnès Jaoui), Beste Scenario (opnieuw Bacri en Jaoui), Beste Klank en Beste Montage.

Naar aanleiding van de Duitse première van On Connaît La Chanson op het Filmfestival van Berlijn werd Alain Resnais (°1922) daar vorige week onderscheiden met een speciale Zilveren Beer voor zijn hele oeuvre. In Frankrijk was de film al eerder bekroond met de Prix Louis Delluc.

De nu met Césars overladen film is trés parisien van sfeer en uitzicht. Thematisch draait alles om schijn, om doen alsof en de daaruit onvermijdelijk voortspruitende misverstanden en ontgoochelingen. De vertelling verloopt via elkaar doorkruisende verhaallijnen, die ongeveer als volgt kunnen worden samengevat: Simon (rol van André Dussollier) is heimelijk verliefd op Camille (rol van Agnès Jaoui). Maar zij wordt (weliswaar om de verkeerde reden) verliefd op Marc (rol van Lambert Wilson). Die probeert als makelaar een duur appartement te verkopen aan Odile (rol van Sabine Azéma), de zus van Camille. Claude (rol van Pierre Arditi), de ietwat suffe man van Odile, is niet zo gelukkig met het feit dat haar vroegere vriend Nicolas (rol van Jean-Pierre Bacri) plots weer opduikt in hun leven. Ook Nicolas is op zoek naar een (huur)appartement en wordt daarbij geholpen door Simon, van wie hij zo'n beetje de vertrouwenspersoon wordt...

Dat On Connaît La Chanson zo'n vrolijke, grappige, verfrissende en verbluffende film is, heeft te maken met de Britse tv-schrijver Dennis Potter, aan wie de film trouwens werd opgedragen. Want net als in sommige van zijn beroemde televisiereeksen (zoals The Singing Detective) worden ook hier de dialogen stelselmatig vervangen door allerlei liedjesteksten. Soms zijn het slechts enkele zinnetjes, soms een refreintje, soms een hele strofe.

Het mooie is dat de geselecteerde fragmenten telkens perfect in het verhaal passen, maar ook dat de diverse acteurs en actrices niet zélf zingen, maar zeer lipsynchroon doen alsof. En dat past dan weer uitstekend bij de 'schone schijn'-thematiek van het verhaal. Zo hoort men plots de stem van Johnny Halliday flarden van Ma Gueule brullen als André Dussolier de indruk krijgt dat men hem iets té indringend aanstaart. Uit de mond van Odile klinkt plots Paroles... Paroles van Dalida én Alain Delon, als ze herinneringen ophaalt aan de mooipraterij van Nicolas. De vlotte versierder Marc laat via J'aime les filles van Jacques Dutronc horen wat zijn amoureuze bedoelingen zijn, enzovoort.

Na Providence ('77) en Smoking/No Smoking ('94) is het nu de derde keer dat Alain Resnais de César voor de Beste Franse Film krijgt. De andere grote winnaar van de César-ceremonie was Luc Besson, die uitgeroepen werd tot Beste Regisseur voor de science-fictionfilm The Fifth Element/Le Cinquième Elément. De film kreeg ook de Césars voor het Beste Decor en de Beste Fotografie. De César voor de Beste Actrice ging naar Ariane Ascaride voor haar rol in Marius et Jeannette.

De César voor de Beste Buitenlandse Film ging naar de Britse film Brassed Off van Mark Herman. De Amerikaanse sterren Michael Douglas en Clint Eastwood ontvingen allebei een ere-César voor hun hele carrière, net zoals de Frans-Zwitserse regisseur Jean-Luc Godard ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de Nouvelle Vague.

(Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234