Maandag 25/05/2020

Omtrent de reikwijdte van de Festina-fraude

De politie van Rijsel zet ondertussen het onderzoek voort

CORK.

EIGEN BERICHTGEVING

De aanhouding van Festina-verzorger Willy Voet blijft de gemoederen beroeren, vooral ook door de eigenaardige houding van de Festina-ploegleiding, de niet helemaal duidelijke verklaringen van de Société du Tour de France en een aantal merkwaardige feiten. Verwacht wordt dat Festina-ploegleiding, eens gearriveerd in het Bretoense Roskoff, een pittige ondervraging door het Franse gerecht te wachten staat. Als Bruno Roussel met de renners per vliegtuig de oversteek maakt, kan hij maandagavond laat al ondervraagd worden, in het andere geval (oversteek met de ferry) is dat ten vroegste dinsdagochtend. Want vragen roept deze zaak nog altijd op, al kan Roussel niet overal zelf een antwoord op geven. Zoals:

- De houding van Festina-directeur Rodriguez. Rodriguez distantieerde zich van niets of niemand maar kwam Festina-ploegleider Bruno Roussel een hart onder de riem steken: "Voortdoen. Je alleen concentreren op het sportieve." Die houding wekt verwondering bij andere sportdirecteuren van topteams, die ook allemaal verantwoording verschuldigd zijn aan - belangrijke - broodheren. Het staat als een paal boven water dat de Telekom-directie helemaal geen felicitatietelegram naar Walter Godefroot zou zenden, stel dat een gelijkaardige 'zaak' bij Ullrich en Co. zou losbarsten. Ook Patrick Lefevere merkte fijntjes op dat Mapei-baas Squinzi anders zou reageren, al was het maar door zich ten minste te distantiëren van de dopingtrafiek. - De houding van Festina-ploegleider Roussel (en ook wel, een beetje, van de renners.). Foute boel, de verklaringen van Roussel. Van in het begin speelde hij geen open kaart, heeft hij of foutieve informatie gegeven, of zich gehuld in een "geen commentaar". Wie helemaal recht in de schoenen staat, handelt anders. De meeste andere ploegleiders sluiten het min of meer uit dat dergelijke zaak bij hun zou voorkomen buiten hun medeweten - en gebeurt het toch, zo zeggen ze, dan blijft de ploegleiding altijd verantwoordelijk. Adjunct-ploegleider Gros probeerde verzorger Voet zwart te maken door erop te wijzen dat het toch wel merkwaardig is dat hij niet met de Festina-ploeg naar Ierland afreisde, maar die uitleg houdt geen steek. Als Voet - nota bene met één van de drie Festina-wagens - via een ander parcours en op eigen houtje naar Ierland reisde, dan maakt een zorgzame ploegleiding daarrond toch duidelijke afspraken. Ook het kiezen van al dan niet bekwaam en betrouwbaar personeel is een zaak van de sportdirecteur. En Voet, laten we het niet vergeten, was een vertrouwensman van Roussel: ze werken al nagenoeg tien jaar samen. Voet verhuisde samen met Roussel (en Virenque) van RMO naar Festina.

Dat de Festina-renners niet in het wilde weg verklaringen afleggen, is best begrijpelijk. Dat een niet onverstandige renner als Alex Zülle meteen naar 'de journalisten' wijst, is een teken van verhoogde zenuwachtigheid. Als de ploegarts op de koop toe een zogezegd genuanceerd pleidooi pro Epo houdt, lijkt dat al eerder op een gemaskeerde schuldbekentenis dan wat anders. Maar ontwapenen, daaraan denkt Festina nog niet. Bruno Roussel uitte een onverholen dreigement aan de media met zijn mededeling dat Festina een advocatenkantoor onder de arm had genomen dat alle gepubliceerde informatie over zijn ploeg moet uitvlooien.

- de Société du Tour de France. Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc kwam op tv verklaren dat het voertuig géén auto van de Tour was (ook de ploegen rijden met speciale tourauto's). De Franse gendarmerie heeft laten weten dat die uitleg niet opgaat. De auto die woensdagmorgen omstreeks 6. 30 uur werd aangehouden, is een officiële auto van de Ronde van Frankrijk '98, een Fiat in de kleuren van Festina. Leblanc is uitermate behoedzaam met verklaringen: niet onlogisch in zijn functie, maar zou die voorzichtigheid ook niet geïnspireerd kunnen zijn door het feit dat Festina een belangrijke sponsor is van de Tour zelf. Jean-Claude Killy, de voorzitter van de Société du Tour de France, trekt stoutere schoenen aan dan zijn directeur en dreigt met zwaardere acties. Oud-tourdirecteur Félix Lévitan, voor het eerst sinds jaren terug in de Tour als invité, liet zich meteen tussen neus en lippen ontvallen dat, mocht hij, m'sieur Lévitan, nog iets te zeggen hebben in de Tour, hij de wedstrijdjury toch zou hebben gesuggereerd om meteen het hele Festina-team uit te sluiten. - de hoeveelheid en de aard van de stimulantia. Epo en anabole steroïden zijn dopingproducten die gebruikt worden in de opbouw van conditie: een epokuur tijdens de Tour heeft weinig zin. Walter Godefroot verwoordde dan ook het gevoelen van veel collega's met zijn uitspraak dat hij vermoedt dat de epo bedoeld is om te verhandelen. Niet onlogisch, natuurlijk: de tourkaravaan geniet doorgaans een officieus statuut van 'diplomatieke onschendbaarheid'. Bij de Tour geaccrediteerde auto's worden doorgaans niet of nauwelijks gecontroleerd, integendeel, de Franse gendarmerie zal alles doen om het tourauto's ter wille te zijn. Meer dan één volger verwijst dan ook naar MG/Technogym, het Italiaanse topteam - toen nog met Baldato en Bartoli, het jaar daarvoor nog met Pascal Richard - dat tijdens de Giro '97 af te rekenen kreeg met een inval van een gespecialiseerde eenheid van de carabinieri. In een frigobox werd ook daar een halve verboden apotheek aangetroffen. Sindsdien presteert MG niet meer: de ploeg verdween, de ploegleider - de ervaren Giancarlo Ferretti - werd geschorst. De vraag rijst of grote wielerrondes niet steeds meer een vitrine worden voor internationale dopinghandel, waar fout spul gemakkelijk van de ene in de andere hand overgaat. Een partij epo kost trouwens ettelijke duizenden franken per dosis, anabole steroïden zijn ook niet goedkoop, de hele partij die bij Voet werd aangetroffen, heeft al vlug een miljoenenwaarde. Is dat zijn persoonlijk risicokapitaal? Van de ploeg? Speelde hij onder één hoedje met bijvoorbeeld de ploegleiding?

Het parket van Rijsel maakte gisteren trouwens meer gegevens bekend over het verloop van de arrestatie van de Belg Willy Voet. De douane aan de Frans-Belgische grens in Neuville-en-Ferrain - en dus niet aan de grote autosnelwegovergang te Wetteren - ontdekte woensdag een lading dopingproducten in de wagen van de verzorger van de Festina-ploeg. Woensdagmorgen om 6. 30 uur hield de Franse douane een routinecontrole op een kleine weg in de buurt van de grens, berucht als een route die graag gebruikt wordt door drughandelaars. Ze controleerden ook de wagen van Voet, een officiële auto van de Ronde van Frankrijk '98, een Fiat in de kleuren van Festina. Er werden verboden producten gevonden, al weigert het Franse parket te zeggen om welke middelen het gaat. Voet bracht de woensdag verder door in het douanekantoor en werd 's avonds overgebracht naar het politiekantoor in Rijsel. Vrijdag opende het parket daar een gerechtelijk onderzoek. Onderzoeksrechter Patrick Keil stelde Voet in beschuldiging wegens "illegaal invoeren en in omloop brengen van verboden middelen", en schreef een aanhoudingsmandaat uit. Sindsdien verblijft de Festina-verzorger in de gevangenis van Loos, vlakbij Rijsel. De politie van Rijsel zet ondertussen het onderzoek voort. Een expert is aangesteld om de in beslag genomen producten te onderzoeken en na te gaan welke juist verboden zijn.

Walter Pauli

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234