Zaterdag 14/12/2019

Omstreden Sensoa-campagne was groot succes bij jongeren

'Zorg dragen voor de ander, je grenzen kunnen stellen, daar gaat het ons om'

Praten over seks werkt

Bijna porno, te expliciete beelden. Dat was de kritiek op de Praat over seks-campagne van Sensoa. Uit onderzoek over het effect van de campagne blijkt dat slechts 2 procent van de jongeren dacht dat het de bedoeling was om het proberen van seksuele standjes te promoten. Dat je moet praten over seks en de grenzen van je partner was volgens acht op de tien jongeren de boodschap. Een op de vijf praatte er ook echt over. De kritiek, onder meer van minister Vervotte afkomstig, was dus onterecht. 'Het beeld heeft de boodschap niet verdrongen', zegt Boris Cruyssaert van Sensoa.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Katrijn Serneels

De Praat over seks-campagne deed begin dit jaar heel wat stof opwaaien in Vlaanderen. Nu bekijkt Sensoa in het evaluatierapport Over de grenzen van lichaamstaal wat het effect is geweest van de campagne. Telidja Klai, programmaverantwoordelijke ouders, jongeren en kinderen en Boris Cruyssaert, woordvoerder van Sensoa, geven tekst en uitleg.

Heeft de campagne ook het gedrag van jongeren en jongvolwassenen veranderd?

Telidja Klai: "Het is een illusie te denken dat je met één campagne het gedrag van mensen kunt veranderen. Waar we wel in geslaagd zijn, is mensen te doen praten over de Praat over seks-campagne. Een op de vijf jongeren praatte erover met vrienden en op school, en jongvolwassenen ook met familieleden. We kregen ook meteen veel vragen van leerkrachten om het pakket dat bij de campagne hoorde op te sturen, en ook om de posters zelf. Eerst praat je over de campagne, en tegelijkertijd praat je ook over wat je er zelf van vindt, over jouw ervaringen... Dat verandert je gedrag niet automatisch, maar dan heb je er toch eens over nagedacht."

Meer dan 80 procent van de Vlamingen herinnert zich jullie campagne nog goed. Was het de bedoeling om te choqueren met de campagne, om zo de aandacht te trekken?

Boris Cruyssaert: "Nee, we hebben eerst zelfs een pretest gedaan, onder meer bij leerkrachten en jongeren, om te zien hoe ze erop reageerden, en of de boodschap die wij wilden geven wel duidelijk overkwam. Dat bleek het geval te zijn. De beelden werden niet als choquerend ervaren, en niemand dacht dat de boodschap was dat het interessant is om verschillende seksstandjes uit te proberen of dat wie seks heeft erbij hoort. Wat beeldtaal betreft, zijn jongeren wel wat meer gewoon als ze naar videoclips op TMF kijken."

Klai: "Kunnen praten over seks is de belangrijkste voorwaarde voor seksuele welzijn, zo weten we uit onderzoek. Eigenlijk draait deze campagne om seksuele etiquette. Over zorg dragen voor de grenzen van de ander, over luisteren naar elkaar, begrijpen hoe de ander zich voelt, en met verschillen leren omgaan. Goede communicatie draagt niet alleen bij tot goede seks, maar ook tot een goede relatie. Wie niet meer met elkaar kan praten groeit uit elkaar. De onderliggende boodschap over seksuele etiquette gaat dus veel breder dan praten over seks alleen. Praat over seks is de kernboodschap van ons groter verhaal over seksuele etiquette."

Wat is er zo belangrijk aan seksuele etiquette?

Klai: "Net zoals tafelmanieren nodig zijn, hebben we ook seksuele etiquette nodig. En daarmee bedoel ik niet dat wij gaan vertellen met wie, hoe of wanneer je mag vrijen. Of je nu een one-night stand wilt of seks met je ex hebt, of in een vaste relatie zit, of een minnaar hebt, dat is je eigen zaak. Het is wel zo dat seks tegenwoordig kan voorkomen in veel verschillende contexten en om verschillende redenen. Daarom is er wel nood aan een goede seksuele gedragscode, van respectvol met elkaar omgaan, met wie je ook vrijt. Zorg dragen voor de ander, je grenzen kunnen stellen, daar gaat het ons om."

Wat wordt de seksuele etiquette van de toekomst?

"Twintig jaar geleden zag je dat jongeren veel permissiever werden als het ging om hun eigen seksueel gedrag: alles kon. Over twintig jaar gaan seksueel actieven minder liberaal worden voor zichzelf, maar nog steeds permissief zijn voor anderen. Je ziet dat nu al: jongeren trouwen weer, ze krijgen meer kinderen, ze denken weer wat traditioneler over relaties. Over twintig jaar zullen we dus waarschijnlijk ook heel andere campagnes krijgen over seks dan nu."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234