Maandag 06/07/2020

Mode

Omdat kinderen zo snel groeien gaat modelabel nu ook kleding verhuren

De kinderkleding van Gray Label is minimalistisch en comfortabel.Beeld Gray Label

Baby’s en peuters groeien als kool uit hun nieuwe kleding. Doodzonde, vindt Emily Gray van het duurzame kindermerk Gray Label. Daarom start ze nu met verhuur.

Iedereen met kleine kinderen herkent het. Je krijgt na de geboorte zo veel rompers, jurkjes en schattige broekjes cadeau, op een dag kijk je in de kast en hangt bij een derde het kaartje er nog aan: vergeten. De rest is slechts enkele keren gedragen en inmiddels te klein. Emily Gray (37), moeder van drie, weet er alles van. Als eigenaar en creative director van Gray Label, een van de eerste duurzame en mini­malistische kinderkledingmerken, raakte ze gefascineerd door de circulaire economie. “Kinderen van 0 tot 2 jaar groeien zo snel uit kun kleding, baby’s groeien in het eerste jaar gemiddeld zelfs 25 centimeter. Onze items zijn gemaakt om lang te worden gebruikt, dus een leenconcept op basis van een abonnement is gemáákt voor ons.”

25 euro per maand

Het was even puzzelen, het moet uiteraard financieel ook iets opleveren en de tijd zal leren of ouders hier al klaar zijn voor het concept. Maar een pilootonderzoek in samenwerking met de Universiteit van Utrecht, waaruit blijkt dat jongeren openstaan voor alternatieve manieren van consumeren en een testperiode onder veertig Nederlandse gezinnen leverden in elk geval genoeg enthousiasme op. Per 1 juni start Gray Label daarom in Nederland, België en Duitsland met kinderkledingverhuurservice RNTD.

Hoe werkt het? Op de site van RNTD zoek je de gewenste kledingstukken uit, je kiest het aantal stuks dat je wil huren en zodra je kind eruit is gegroeid, stuur je ze terug en krijg je een pakket in de nieuwe maat toegestuurd. Een abonnement is er vanaf 25 euro per maand voor vier kledingstukken.

Beeld Gray Label

Gray: “Je krijgt de kleding in een speciaal zakje, waarin het ook teruggestuurd dient te worden. Bij ons wordt de kleding vervolgens chemisch gereinigd en wordt bekeken of het opnieuw kan worden verhuurd. Het doel is om de kleding weer zo goed als nieuw de deur uit te laten gaan en uiteindelijk in drie gezinnen te laten meedraaien. Kleding die terugkomt die we niet meer kunnen doorverhuren, willen we graag recyclen. Alleen is het knullige dat je enorme aantallen nodig hebt voordat het interessant wordt om überhaupt te recycleren. Voor nu gaan we ze dus doneren aan een goed doel.”

Volwassenen

De abonnementservice RNTD geldt tot peuters van twee jaar. Gray: “Doortrekken tot tien jaar is lastig, want oudere kinderen doen veel langer met hun spullen.” Het kan zijn dat abonnementhouders vier nieuwe stuks krijgen, maar vaak zal het een mix zijn van nieuw en gebruikt. In eerste instantie wilde Gray samengestelde pakketten aanbieden, maar dat werkt niet, zo bleek, mensen willen toch zelf model en kleur kiezen.

Snijdt ze zichzelf niet in de vingers met dit initiatief? “RNTD is een verlengstuk van het merk, het past zo goed in onze visie en duurzame missie dat het Gray Label alleen maar zal versterken. Ik denk uiteindelijk dat we sowieso met z’n allen naar een verhuursysteem zullen gaan, ook voor volwassenen. Dat zie je hier en daar al ontstaan.”

Angstiger

Door het coronavirus zijn veel mensen angstiger geworden voor virussen en bacteriën. Denkt Gray dat prille ouders durven te kiezen voor tweedehands? “Het zou kunnen dat ze dat eng vinden, maar er gaat niets naar een volgend kindje zonder dat de kleding uitvoerig geïnspecteerd en gereinigd is. Ik ben aan het broeden op een stempel die erin moet voordat het weer de deur uitgaat, een keurmerk van hygiëne.”

Emily Gray studeerde af aan het Amsterdam Fashion Instituut (AMFI). Toen ze in 2009 zwanger was van haar oudste kind, zoon Beer, ontstond het idee voor Gray Label: comfortabele, minimalistische kleding van biologisch katoen voor kinderen van 0 tot 10 jaar. De kledingstukken zijn uniseks , met zachte kleuren en zonder teksten. Inmiddels wordt het merk verkocht bij meer dan tweehonderd retailers in dertig landen, van Amerika tot Rusland, Kazachstan, Koeweit en Nieuw-Zeeland. Eerder bracht ze al een eigen duurzaam parfum voor zwangere vrouwen op de markt. Volgend jaar komt er een unisekslijn voor volwassenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234