Vrijdag 23/08/2019

Mobiliteit

Ombudsman wil compensatie voor afgeschafte busritten

Vorig jaar werden er 200.000 ritten afgeschaft. De Vlaamse Ombudsman ijvert voor compensaties. Beeld Wouter Van Vooren

De Vlaamse Ombudsman wil dat De Lijn meer reizigers compenseert van wie de bus niet opdaagt. Nu gebeurt dat enkel als de laatste rit van de dag wordt afgeschaft. De vervoersmaatschappij zou ook mensen moeten vergoeden, die een belangrijke afspraak missen. Dat bericht De Tijd.

Vorig jaar werden 200.000 ritten bij De Lijn afgeschaft. Dat is de helft meer dan het jaar ervoor. De Vlaamse Ombudsman Bart Weekers zegt te begrijpen waarom de openbaarvervoermaatschappij dat voor bepaalde ritten moet doen, maar vraagt om de reizigers niet uit het oog te verliezen.

Hij vraagt een compensatie voor reizigers van wie de rit is afgeschaft. Momenteel is dat niet wettelijk verankerd, al vergoedt De Lijn reizigers als hun laatste bus wordt afgeschaft. Wie dan een taxi neemt, kan de kostprijs terugkrijgen van De Lijn.

Weekers wil die regeling uitbreiden door ook mensen die een belangrijke afspraak missen, aanspraak te laten maken op een vergoeding. “Dat hoeft geen algemeen beleid te worden, maar een tijdelijke oplossing lijkt me redelijk gezien de omvang van het probleem”, aldus de ombudsman.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden