Zondag 29/03/2020

Handel

Ombudsman voor de handel behandelt 541 dossiers

Professor Stefaan Voet (KULeuven) kijkt toe op de onafhankelijkheid van de Ombudsdienst voor de HandelBeeld Photo News

Wie als consument een klacht heeft tegenover een handelaar kan die kosteloos laten behandelen. De Ombudsdienst voor de Handel bereikte 85 procent van de gevallen een minnelijke schikking, en blikt zo tevreden terug op het eerste werkjaar.

Onduidelijkheid over de garantieperiode, promotionele acties en betwisting over de kosten voor een bestek. Dat zijn de voornaamste klachten waar de Ombudsdienst voor de Handel zich in 2017 moest over buigen. De handelssector nam vorig jaar zelf het initiatief voor het online platform waar de consument terecht kan met zijn klacht in het geval dat hij er met de handelaar zelf niet uitgeraakt.

De dienst sluit zijn eerste werkjaar af, en levert daarbij zijn jaarverslag af dat vandaag verschijnt naar aanleiding van de 'World Consumer Rights Day'.

In totaal werden 541 dossier ingediend, waarvan er 231 ontvankelijk bleken. Van dat totaal werd in 85 procent van de gevallen een minnelijke schikking bereikt. 205 klachten werden afgehandeld nog voor het tot een effectief onderzoek kwam door de Ombudsdienst. 86 dossier, of zo'n 16 procent,bleek niet ontvankelijk omdat de handelaar niet aangesloten is bij het platform.

"We zijn volop aan het werken om meer handelszaken te overtuigen om toe te treden", zegt operationeel manager Vincent Tilman. Vandaag zijn ruim 55 grote ketens, goed voor zo'n 5.000 verkooppunten aangesloten. Daarbij bekende namen als Delhaize, Aldi, Brico, Carrefour, Colruyt, Cora, Hans Anders, Heytens, IKEA, Media Markt tot Standaard Boekhandel. "We hopen in het komende werkjaar ook meer kleinhandelszaken bij het platform te betrekken", zegt Tilman. "We mikken op een stijging van 50 procent voor 2018."

'Toezichtcomité'

De klachten worden behandeld door zogeheten onafhankelijke verzoeners. Het gros zijn advocaten die voor een periode van drie jaar zijn aangesteld, een toezichtcomité, onder leiding van professor publiekrecht Stefaan Voet (KULeuven) ziet toe op de werking.

"Het toezichtcomité fungeert als een soort waakhond dat toeziet op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid", zegt professor Voet. De verzoeners onderzoeken de klachten en werken daarna een voorstel tot bemiddeling uit. Daar zijn voor de consument geen kosten aan verbonden. De handelaars betalen een percentage in functie van hun omzet.

De meeste klachten komen uit de sector van elektronische en informaticaproducten, gevolgd door producten voor onderhoud van de woning. "Al moeten we dat een beetje voorzichtig benaderen, omwille van het feit dat bijvoorbeeld de kleding- of cosmeticasector momenteel niet of nauwelijks aangesloten zijn", aldus Tilman.

Professor Stefaan Voet: "Eigenlijk ben in heel tevreden over zowel het aantal succesvol afgehandelde geschillen, als over de objectieve benadering ervan door de verzoeners. Het systeem functioneert, zoals bedoeld is door de Europese richtlijn." Voet verwijst daarbij naar de alternatieve geschillenbeslechting (alternative dispute resolution), die Europa oplegt voor een eenvoudige, snelle en goedkope buitengerechtelijke oplossing voor geschillen tussen consumenten en ondernemers.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234