Zaterdag 04/12/2021

ombudsman presenteert traditioneel jaarrapport in parlement

Bernard Hubeau: 'Vlaamse overheid gaat op volwassen manier om met onze aanbevelingen'

Vlaming klaagt vooral over eigen omgeving

De Vlaamse ombudsdienst heeft zopas zijn jaarlijks verslag gepresenteerd. Blijkt dat als de Vlaming klachten heeft, die vooral op zijn onmiddellijke leefomgeving slaan. De dienst kreeg vorig jaar 3.883 klachten en vragen van de bevolking, niet allemaal even ernstig weliswaar.

Brussel

Eigen berichtgeving

Fabian Lefevere

Niet zo heel lang geleden klaagde kamervoorzitter Herman De Croo (VLD) over een wildgroei aan ombudsdiensten, of zoals hij dat zelf in een 'Decrooïsme' vatte: een ombudsbos. "Een merkwaardige uitspraak", zo zegt de Vlaamse ombudsman Bernard Hubeau, "omdat bijna alle ombudsdiensten door de overheid in het leven zijn geroepen." Maar begrip heeft hij er wel voor, waarmee hij verwijst naar tv-programma's als De ombudsman: "Het is voor de burger niet altijd makkelijk om te weten wie wat doet."

Bij de Vlaamse ombudsdienst lijkt dat nogal te lukken. In het voorbije jaar behandelde de dienst 3.883 klachten en vragen. Het gros daarvan kon met een enkel telefoontje naar de bevoegde dienst worden opgelost of valt niet eens onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid. Slechts 1.209 dossiers moesten verder behandeld worden. Die gingen vooral over ruimtelijke ordening (17 procent), wonen (17 procent), milieu (een kleine 19 procent), onderwijs (10 procent), economie (7 procent) en welzijn (6 procent). Het aantal klachten dat met belastingen te maken heeft - bij de oprichting van de dienst in 1999 was dat een meerderheid - blijft verder dalen en duikt onder de 10 procent. De meeste van die klachten (29 procent) ontstaan omdat de overheid de behandelingstermijn te lang laat oplopen.

De basisklacht van Hubeau dit jaar was dat de Vlaamse overheid meer lessen moet trekken uit de klachten die binnenstromen bij de ombudsdiensten. Op de eerste plaats wil hij dat er meer aandacht besteed wordt aan de kwaliteit van regels en decreten. De Vlaamse regels zouden niet efficiënt en niet kostenbesparend zijn. Ze zijn bovendien niet op maat van de werkelijkheid gesneden en creëren verwachtingen die niet ingelost kunnen worden (zie kaders).

Aan de andere kant is Hubeau overtuigd dat zijn dienst niet zomaar een doekje voor het bloeden is, maar dat de Vlaamse regering wel degelijk oor heeft naar de verzuchtingen van de ombudsman. "Zowel het parlement als het overheidsapparaat heeft kritiek op onze aanbevelingen, maar er is tenminste een discussie. Zelfs als de problemen niet opgelost raken, krijgt de burger het gevoel dat dat probleem tenminste erkend wordt. Ik herinner mij bijvoorbeeld de problemen met de loopbaanonderbreking. Vroeger werden de premies daarvoor soms pas uitbetaald na afloop van de onderbreking. Nu is dat een performante afdeling. Nee, de Vlaamse overheid gaat op een volwassen manier om met onze aanbevelingen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234