Maandag 24/01/2022

Opinie

Om je vrijheid op een zinvolle manier te kunnen gebruiken heb je betrouwbare kennis nodig

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Jurgen Slembrouck werkt voor de Vrijzinnige Dienst van de Universiteit Antwerpen. Hij schrijft dit stuk voor zijn kinderen Wannes (13), Hannah (12), Jaap (9) en Pim (4).

Jurgen Slembrouck

Lieve Wannes, Hannah, Jaap en Pim,

Ik hoed me ervoor om deze brief te beginnen met "wij vrijzinnig humanisten" en om jullie zo tot mijn levensbeschouwelijke identiteit te herleiden. Dat zou ook weinig consequent zijn: als vrijzinnige humanisten geloven jullie mama en ikzelf net dat we jullie zoveel mogelijk de vrijheid moeten laten om zelf een aantal belangrijke keuzes te maken. Dat is voor de voorhuid van de jongens alvast goed nieuws! Of en met wie jullie een relatie aangaan, waarin jullie wel of niet geloven, welke waarden jullie verdedigen: uiteindelijk zullen jullie dat zelf moeten of misschien beter, mogen invullen.

Jullie worden dus niet uitgehuwelijkt en het maakt ons niet uit of jullie verliefd worden op een jongen of op een meisje. Ook thuis net als op school maken we geen onderscheid tussen jongens en meisjes. Iedereen helpt mee in het huishouden en in de tuin. We zijn net zo enthousiast over het ballettalent van Hannah als over dat van Jaap.

Het maken van al deze keuzes is echter niet evident want kiezen is verliezen en keuzevrijheid houdt ook in dat je zelf verantwoordelijk bent voor de keuze die je hebt gemaakt. Om op een zinvolle manier van de vrijheid gebruik te kunnen maken heb je dan ook betrouwbare kennis nodig zodat je de gevolgen van je keuzes goed kan inschatten. Daarnaast moeten jullie rekening houden met het feit dat ook anderen recht op vrijheid hebben. Inzicht moet je verwerven en samenleven moet je oefenen. We kiezen er dan ook heel bewust voor om jullie in het GO! school te laten lopen. De universele mensenrechten zijn er de gemeenschappelijke noemer om die oefening in goede banen te leiden. De dialoog met anderen is er echt open, wordt er gevoerd in gelijkwaardigheid en vertrekt er niet vanuit het eigen grote gelijk.

Kinderen worden er niet veroordeeld tot de levensbeschouwelijke opvatting van hun ouders.

Ondertussen hebben jullie ontdekt dat niet iedereen er zo over denkt. Jullie vonden het vreselijk onrechtvaardig dat een jongen van zijn ouders wel mee mocht op boerderijklas maar zijn zus niet. Toen jullie nog niet geboren waren werden er vragen gesteld over het feit dat jullie niet gedoopt zouden worden. Er werd ons voorgehouden dat jullie zieltjes zeker niet naar de hemel zouden gaan. Iemand opperde zelfs dat een nooddoop toch helemaal niet zo erg zou zijn omdat mama en papa "toch in niets geloven". Nog steeds zijn sommigen de mening toegedaan dat niet geloven in het bestaan van (hun) God gelijk staat aan om het even wat goed vinden. Ik ben bijzonder trots dat jullie die opvatting dag aan dag ontkrachten.

Toch maak ik me hoe langer hoe meer zorgen over de wereld waarin jullie moeten opgroeien. Want uitgerekend deze mensen bepalen vandaag de agenda en de mate waarin de vrijheid ingevuld kan worden. De aanslag op Charlie Hebdo, de aanslagen in eigen land op het Joods Museum, op de luchthaven en de metro maken dat samenleven in diversiteit steeds moeilijker wordt. En het zijn heus niet alleen moslims die moeite hebben met het aanvaarden van de vrijheid. Aartsbisschop Jozef De Kesel vindt dat katholieke ziekenhuizen het recht hebben om euthanasie en abortus te weigeren.

In het katholiek onderwijs wordt het geweer schijnbaar van schouder gewisseld: moslims mogen hun dochter met hoofddoek naar school laten gaan, islamitische leerkrachten worden er aangemoedigd om te getuigen van hun geloof. Dat klinkt erg mooi maar eigenlijk is het plat opportunisme. De confrontatie met het sterke geloof van moslims wordt namelijk opgezocht om het eigen christelijke godsgeloof opnieuw aan te vuren of te herontdekken. Een reconquista dus op de rug van moslims en onder het mom van pluralisme. De openlijk atheïstische leerkracht zal in de katholieke dialoogschool niet aan het gesprek mogen deelnemen.

Naar aanleiding van de Internationale Dag van het Humanisme (21 juni) wordt op 18 juni in Brussel de Vrijzinnige Trefdag georganiseerd, die in 2016 gewijd is aan de problematiek van het onderwijs. Allicht zullen bovenstaande onderwerpen uitvoerig besproken worden, ik vrees dus dat jullie me op zaterdag zullen moeten missen. Wees flink, zorg goed voor elkaar en help mama.

Liefs,

Papa

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234