Woensdag 08/12/2021

Olivier Gourmet wint prijs en verliest tand in Cannes

Voor hun volgende film zullen de gebroeders Jean-Pierre en Luc Dardenne geen enkele moeite hebben om geïnteresseerde acteurs te vinden. La Promesse betekende het begin van een acteercarrière voor de jonge Jérémie Renier, net zoals Rosetta dat was voor Emilie Dequenne, die voor haar titelrol in 1999 op het Festival van Cannes bekroond werd met de prijs voor de beste actrice. En zondagavond stond de Waalse acteur Olivier Gourmet op zijn beurt op het podium om zijn prijs als beste acteur in ontvangst te nemen uit de handen van Kristin Scott Thomas. Gourmet speelt de hoofdrol in Le Fils, de nieuwe film van de gebroeders Dardenne, die in 1999 voor de allereerste Belgische Gouden Palm zorgden met Rosetta.

Om zijn prijs te ontvangen, moest Gourmet zondag in allerijl vanuit Oostenrijk naar de Franse Azurenkust afreizen. Hij is namelijk bezig met de opnames van de nieuwe film van de Oostenrijkse cineast Michael Haneke, bekend van onder meer Funny Games en La Pianiste. Meteen het bewijs dat deze Belgische acteur aan een internationale filmcarrière begonnen is, nadat hij de voorbije jaren al te zien was in een hele reeks Franse films, zoals Le Lait de la Tendresse Humaine van Dominique Cabrera, Sur mes Lèvres van Jacques Audiard, Un Moment de Bonheur van Antoine Santana en Laissez-Passer van Bertrand Tavernier.

Maar de échte ontdekking heeft Olivier Gourmet, die voorheen in het theater actief was, te danken aan Jean-Pierre Dardenne, met wie hij in 1994 in de jury zat van een toneelschool. De gebroeders Dardenne waren op dat moment bezig met de voorbereiding van La Promesse en Jean-Pierre vond dat zijn collega-jurylid "une bonne bouille" had om de rol van Roger te spelen, "un gars apparemment sympa et bon enfant, mais qui en fait est un salaud". In La Promesse was die Roger een soort koppelbaas die illegalen enerzijds aan werk hielp maar ze anderzijds genadeloos exploiteerde. Nadien was Gourmet ook even te zien in Rosetta en nu speelt hij dus in Le Fils de hoofdrol van schrijnwerker Olivier, die in een atelier voor houtbewerking werkt en de vraag krijgt of hij er nog een nieuwe leerling, de zestienjarige Francis (rol van nieuwkomer Morgan Marinne), bij kan nemen. De leraar weigert, maar blijkt duidelijk geobsedeerd door die jongen, die hij eerst in de gangen van de school en dan door de straten van de stad tot bij hem thuis blijft volgen. Hij beslist dan de jongen toch maar in zijn atelier toe te laten. Later in het verhaal worden de redenen voor het bizarre gedrag van Olivier plots en verrassend duidelijk.

Olivier Gourmet wist al vroeg dat hij acteur wilde worden, maar zijn vader (die in Mirwart een hotel-restaurant uitbaatte) was daar absoluut niet voor te vinden. De jonge Olivier mocht wel naar Luik om iets anders te studeren. Dat werd biologie, waarvoor hij welgeteld twee cursussen volgde om dan over te schakelen naar kunstgeschiedenis. In feite, zo geeft Gourmet toe, was hij alleen naar Luik vertrokken omdat zijn vriendinnetje, die inmiddels zijn echtgenote is geworden, daar ook ging studeren. Uiteindelijk gaf vader Gourmet toe en mocht zoon Olivier zich inschrijven aan het toneelconservatorium. De rest is, zoals met zegt, geschiedenis.

Van Cannes 2002 zal Olivier Gourmet zich, behalve zijn prijs, ook het verlies van een stifttand herinneren. Toen hij daar vorige week een bierflesje met zijn tanden ontkurkte, vroeg een fotograaf of hij dat nog eens over wou doen. Dat deed Gourmet, maar toen kwam meteen ook de stifttand uit zijn mond gesprongen. Benieuwd of de foto gelukt is! Zijn echte tand was Gourmet naar eigen zeggen al eerder kwijtgeraakt toen hij eens 'onnozel' gedaan had met een fiets.

(Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234