Vrijdag 23/10/2020

Auto

Oldtimers, meer dan ooit slimme investering

Beeld EPA

Elk jaar komen er in ons land zeven- tot achtduizend oldtimers bij. Zij zijn in handen van liefhebbers, maar ook van speculanten. Waardestijgingen tot 40 procent in vijf jaar tijd zijn immers mogelijk.

Oldtimers zijn in trek. Niet alleen vindt in november een grote oldtimerbeurs op de Brusselse Heizel plaats, ook wordt nu duidelijk dat ons land aan het einde van vorig jaar 80.000 van zulke auto's telde. Daar komen jaarlijks zo'n 7.000 à 8.000 auto's bij, meldt De Tijd. Oldtimers zijn auto's van 25 jaar of ouder.

Verreweg de meeste daarvan komen terecht bij liefhebbers, die de wagens opknappen en af en toe een plezierritje maken. Een kleiner deel is in handen van speculanten.

"Door de lage rente zijn spaarboekjes een stuk minder interessant geworden en dat heeft voor een grotere interesse in oldtimers gezorgd", zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids, die aangeeft dat er winsten tot 40 procent in vijf jaar tijd kunnen worden gerealiseerd. "Al moet je er ook mee opletten. Om dat te bereiken, moet je toch enige kennis van auto's hebben of heel rijk zijn. Aan een Ferrari van een miljoen euro kun je je broek immers niet scheuren."

Het is niet verwonderlijk dat Verhelle naar Ferrari verwijst. In de top tien van de duurste oldtimers die dit jaar werden geveild, neemt het Italiaanse luxemerk de eerste negen plaatsen in. Vooral exemplaren uit de jaren vijftig en zestig zijn populair. "Meestal zijn ze veel waard, omdat er weinig van zijn gemaakt of omdat er een speciaal verhaal aan verbonden is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Ferrari 250 GT die vorig jaar in een schuur in Frankrijk is gevonden. Die auto is op zichzelf al waardevol, maar nu is ook nog eens gebleken dat de Franse acteur Alain Delon er de eigenaar van was."

Zeepbel

Denk nu niet dat alleen Ferrari's een investering waard zijn. De Hagi-index, de graadmeter voor de oldtimerprijzen, stijgt al bijna tien jaar op rij. Daarbij nemen de prijzen vooral de laatste vijf jaar een hoge vlucht. En niet alleen luxewagens: ook auto's van Volkswagen, Renault, Opel en Citroën zijn populair (bepaalde versies van de Citroën DS bijvoorbeeld, of het beroemde Volkswagenbusje). "De eerste Renault Espace en de Avantime, die nu allebei nog geen oldtimers zijn, zijn wagens die in de toekomst fors in waarde kunnen stijgen. Die laatste auto was een flop, maar wordt gegarandeerd een museumstuk, omdat er maar enkele duizenden van zijn gemaakt."

Reden genoeg om op zoek te gaan naar een exemplaar? Sommige experts menen van niet en stellen dat de markt zeepbeltrekken vertoont. Op korte termijn kan volgens hen een forse prijscorrectie worden verwacht. Verhelle nuanceert die voorspelling. "Een grote neerwaartse knik zal er niet komen, omdat er veel liefhebbers zijn. Bovendien duurt het niet meer zo heel lang voor we allemaal zelfrijdende auto's bezitten. Oldtimers zullen dan nog meer gewenst zijn, omdat je daar tenminste nog echt mee kunt rijden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234