Donderdag 22/10/2020

OK Go: eerder gesponsord internetfenomeen dan popgroep

Beeld rv

OK Go doet het weer, met een verbluffende video een virale hit scoren. Maar wie kan er een liedje van de band meezingen? Juist. Met hun miljoenen clicks op YouTube is OK Go wel een gedroomde partner voor adverteerders. Dit keer spint Honda garen bij de single 'I Won't Let You Down'.

OK Go's nieuwe single 'I Won't Let You Down' staat nog maar een etmaal op YouTube en telt alweer bijna drie miljoen hits. Toegegeven, de video is behoorlijk indrukwekkend. De heren flaneren op futuristische fietsjes door een mensenzee die een strakke choreografie met, jawel, kleurrijke paraplu's opvoert. Close-ups alterneren vlotjes met overzichtsbeelden van bovenaf. Allemaal in één take opgenomen. Dat beweren ze toch zelf. Want hier en daar wordt al geopperd dat er toch wat knutselwerk aan te pas is gekomen. De beelden zouden iets te schokkerig zijn en zouden daarom 'bluescreen!' schreeuwen.

Wat er ook van aan is, feit is dat OK Go van die knotsgekke filmpjes ondertussen zijn handelsmerk heeft gemaakt. Hun eerste wapenfeit dateert van 2006. Om hun nummer 'Here It Goes' te promoten, hadden de jongens er niets beters op gevonden dan thuis acht loopbanden tegen elkaar te schuiven en daar een silly choreografie op uit te voeren. De video ging viraal en sindsdien gaan ze door het leven als 'de loopbandjongens'. En ze mochten meteen ook een Grammy en YouTube-award op de kast zetten.

Bye bye EMI

Allemaal goed en wel, maar wat levert het hen op? "Naambekendheid", weet Elien Vanhaesbroeck, social media trainer bij Talking Heads. "Zo kan de groep optredens versieren en albums verkopen."

Maar daar lijkt het de band niet echt om te doen. OK Go brengt aanstekelijke deuntjes, maar een muzikale hoogvlieger is de groep niet echt. Het gaat hen meer over creativiteit verkopen. En met die miljoenen clicks op YouTube verdienen ze natuurlijk ook goed hun brood. "Daar zorgen de advertenties die aan het filmpje voorafgaan voor. Hoe meer clicks, hoe meer centen het oplevert", aldus Vanhaesbroeck.

Die clickopbrengsten, of liever het gebrek eraan, zorgden er een tijdje terug voor dat OK Go het aftrapte bij EMI. Het platenlabel weerhielden mediagebruikers ervan OK Go's 'This Too Shall Pass'-video te embedden. Wie de video wou zien, kon dat alleen op YouTube, en dat leverde EMI veel clicks én geld op. Centen die OK Go nooit te zien kreeg.

De groep ging op haar eentje verder en richtte haar eigen platenlabel 'Paracadute' op. OK Go meent sindsdien de grenzen van de creativiteit te willen verleggen met hun video's. Phil Schiller, marketingdirecteur bij Apple, ziet OK Go als "de eerste groep die internet niet als commercieel hulpmiddel, maar als kunsttool gebruikt".

Sponsoring

Het neemt niet weg dat de groep in haar nieuwste video handig gebruik maakt van een marketingtool die behoorlijk wat geld in het laatje brengt. De fietsjes waarop het viertal in 'I Won't Let You Down' rondcrost zijn UNI-CUBs van Honda. Een soort zittende Segway die nog in de testfase zit, maar dus wel al een aardig staaltje product-placement oplevert.

En daar houdt het niet op. Dat de video een sterk staaltje techniek is, dankt de groep aan de multi-copter camera die Honda naar verluidt speciaal voor de opnames ontwikkelde. Wat jaren geleden begon op televisie - denk maar aan de pot choco van een bekend merk op de ontbijttafel van de familie Van den Bossche in Familie - heeft nu zijn weg naar de social media gevonden. "Voor bedrijven is het een zegen. Ze sponsoren de opname, zoiets gaat viraal en het levert hen reclame op. Het is een nieuwe manier om producten te verkopen", bevestigt Vanhaesebroeck. "Denk maar aan de samenwerking tussen U2 en Apple. Dat was ook sponsoring."

Een win-win situatie dus. "Het gaat niet alleen om video's, maar ook om mensen. Een bedrijf dat zijn nieuwste smartphone cadeau doet aan een Sam De Bruyn, weet dat die daar over gaat tweeten", besluit ze.

Kunst of commercie? In het geval van OK Go blijkt de lijn eens te meer een dun te zijn. Feit is dat de internetgebruikers er opnieuw een leuke YouTube-snack bij hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234