Zaterdag 26/11/2022

Offscreen biedt méér dan foefjes en stunts

Interactieve cinema: Het hoogtepunt was het Tsjecho-Slowaakse Kinoautomat (1967), waarbij de toeschouwers het filmverloop bepaalden. Of dat dachten ze, want dit experiment van Radúz Cincera was een satirische kijk op de schijndemocratie in zijn land.

Post-apocalyptic film: Een vooral tijdens de Koude Oorlog populaire vorm van scifi waarin de wereld na de bom werd uitgebeeld. Bekendste voorbeeld is Mad Max met Mel Gibson als in leder gehulde wraakengel.

Ozploitation: Mad Max, op Offscreen te zien in een gerestaureerde kopie, is ook hét voorbeeld van de Australische exploitation cinema uit de jaren zeventig en tachtig. De docu Not Quite Hollywood, met überfan Quentin Tarantino, vertelt het verhaal. Te bekijken: Long Weekend en Dead-End Drive In.

Raro Italiano: gratuite seks, blonde bimbo's en véél bloed: ziedaar de basisingrediënten van de giallo, brutale thrillers die op het schokeffect mikken. Mario Bava en Dario Argento zijn de meesters, maar Offscreen zoekt het obscuurder, met Luigi Bazzoni en Corrado Farina.

First(Off)Screenings: deze sectie biedt nieuwe, in ons land onuitgegeven films. Niet te missen: de openingsfilm Tokyo!, een fantastisch drieluik van Michel Gondry, Leos Carax (zijn eerste film in tien jaar!) en Bong Joon-ho (The Host). (CHRV)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234