Vrijdag 22/11/2019

Offscreen biedt méér dan foefjes en stunts

Interactieve cinema: Het hoogtepunt was het Tsjecho-Slowaakse Kinoautomat (1967), waarbij de toeschouwers het filmverloop bepaalden. Of dat dachten ze, want dit experiment van Radúz Cincera was een satirische kijk op de schijndemocratie in zijn land.

Post-apocalyptic film: Een vooral tijdens de Koude Oorlog populaire vorm van scifi waarin de wereld na de bom werd uitgebeeld. Bekendste voorbeeld is Mad Max met Mel Gibson als in leder gehulde wraakengel.

Ozploitation: Mad Max, op Offscreen te zien in een gerestaureerde kopie, is ook hét voorbeeld van de Australische exploitation cinema uit de jaren zeventig en tachtig. De docu Not Quite Hollywood, met überfan Quentin Tarantino, vertelt het verhaal. Te bekijken: Long Weekend en Dead-End Drive In.

Raro Italiano: gratuite seks, blonde bimbo's en véél bloed: ziedaar de basisingrediënten van de giallo, brutale thrillers die op het schokeffect mikken. Mario Bava en Dario Argento zijn de meesters, maar Offscreen zoekt het obscuurder, met Luigi Bazzoni en Corrado Farina.

First(Off)Screenings: deze sectie biedt nieuwe, in ons land onuitgegeven films. Niet te missen: de openingsfilm Tokyo!, een fantastisch drieluik van Michel Gondry, Leos Carax (zijn eerste film in tien jaar!) en Bong Joon-ho (The Host). (CHRV)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234