Maandag 19/08/2019

Officiële EK-merchandising moet slordige 250 miljoen euro opbrengen

Beeld EPA

De officiële merchandising van het Europees kampioenschap voetbal, dat vanavond van start gaat in Frankrijk, moet ongeveer 250 miljoen euro opbrengen. Dat zegt althans Mickael Andreo van IMG, het bedrijf dat de licenties beheert.

Meer dan 5.000 verschillende producten, gaande van balpennen over sjaals, stickers tot ballen en truitjes, worden verkocht in Europa en de rest van de wereld. Dat moet ongeveer 250 miljoen in het laatje brengen, zegt Andreo in een interview aan het magazine LSA.

"We hebben een vijftigtal ondernemingen een licentie gegeven om de producten te verkopen", zo klinkt het. Meer dan de helft van de opbrengst zal komen uit de verkoop van textiel, maar ook de Panini-stickers met de spelers van de deelnemende landen zijn een groot succes.

Ook in Azië en Australië
IMG houdt zich ook bezig met de commercialisering van alle producten naar de beeltenis van Super Victor, de officiële mascotte van het EK. De merchandising zal uiteraard vooral verkocht worden in Europa, maar ook bijvoorbeeld in China, Australië en Japan.

De officiële producten zijn makkelijk van namaak te onderscheiden door een chip. De Franse douane en anti-fraudediensten hebben deze week nog 1.200 namaakshirts en -shorts in beslag genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden