Donderdag 28/10/2021

'Of Sandrine een cd mag opnemen is vooral een kwestie van economie'

Jurylid Bart Brusseleers over de clausules van het 'Idool'-platencontract

Vilvoorde

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

Jurylid Bart Brusseleers reageerde gelaten op het feit dat Sandrine van Handenhoven de halve finale niet overleefd had. "Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat Sandrine de beste zangeres van de wedstrijd was, en daar kom ik niet op terug. Ik ben zeer teleurgesteld in het feit dat ze volgende zondag niet meer aan de start mag verschijnen. Vooral omdat ik haar op dit moment absoluut geen platencontract kan garanderen."

Brusseleers vindt niet dat er aan het reglement van de wedstrijd gesleuteld moet worden. "Het format van Idool is een goed format. Je zou kunnen argumenteren dat het eerlijker is om op een afvaller te sms'sen, maar ik geloof niet dat je de kandidaten een dienst bewijst door negatief te stemmen."

Brusseleers sluit niet uit dat Sandrine moest opstappen omdat Joeri en Wouter vooral bij jonge meisjes goed scoren. "Meisjes tussen de twaalf en de zestien die op de speelplaats uitmaken wie 'op Joeri' is en wie 'op Wouter'. Daar is niks mis mee, vind ik. En het maakt deel uit van het spel."

Hij wil ook niet geweten hebben dat Idool nu op een gelijkaardige ontknoping afstevent als vorig jaar. "Joeri is weliswaar eigenzinnig en heeft uitgesproken meningen, maar hij is veel minder anti-Idool dan Peter Evrard. Ik denk niet dat hij de ambitie heeft om een plaat vol stonerrock op te nemen, mocht hij zondag als winnaar over de streep komen."

Door haar uitvallen is de toekomst van Sandrine onverwacht onzeker geworden. Brusseleers had eerder al laten verstaan dat hij haar graag in huis had gehaald, maar voegt daar nu aan toe dat haar platencontract nog lang geen uitgemaakte zaak is. "Ik weet wel dat half Vlaanderen roept dat ze een cd moet mogen maken - en ik vind zeker dat ze daar talent genoeg voor heeft - maar het plaatje moet ook financieel kloppen."

En dan blijkt er plots een andere realiteit boven te komen. Als platenfirma is BMG immers verplicht om de winnaar van Idool - Joeri of Wouter, dus - een contract aan te bieden. Een goed contract, waarbij aan nogal wat garanties moet worden voldaan. Er wordt bijvoorbeeld in bepaald dat de platenfirma zich ertoe verplicht om 75.000 euro te investeren in de winnaar. "Met dat geld wordt naast een cd ook een videoclip opgenomen. En het marketingbudget zit daar eveneens in begrepen."

Dat is veel geld, en Brusseleers beklemtoont opnieuw dat BMG niet met contracten kan gooien. Bovendien gelden dezelfde voorwaarden voor de tien finalisten. "We kunnen met de negen anderen dus niet eerst even een single opnemen om de interesse te testen. Als we een deal aangaan, wordt er van ons een onvoorwaardelijk engagement geëist, ook financieel. Laat ons er nu even van uitgaan dat we Sandrine toch in huis halen. In dat geval zou ze rond april, mei haar eerste plaat klaar hebben. En plaat waarvan mag worden aangenomen dat ze in het verlengde zal liggen van wat Beyoncé doet. Ze moet dus meteen de concurrentie aangaan met al die Amerikaanse R&B-sterren. Die niet alleen veel meer ervaring hebben, maar bovendien ook over veel grotere budgetten beschikken." Dat zijn dus al twee handicaps. "Bovendien", zo gaat Brusseleers verder, "richten we ons met die muziek op een in hoofdzaak jong publiek. Alleen: we weten intussen hoe moeilijk het is om jongeren ertoe aan te zetten een cd te kopen. Dat hebben we vorig jaar met Brahim gemerkt. Dat was toen een van de grote favorieten. In de weken na de finale heb ik tientallen telefoontjes van mensen uit de business gekregen die vonden dat ik iemand als Brahim niet mocht laten schieten. Nu, we hebben een cd met hem opgenomen. Een goeie cd, vind ik zelf. Maar we zijn er ternauwernood mee uit de kosten geraakt. En de tendens is dat de Idolen uit de eerste reeks meer impact hebben dan die uit de tweede. Kortom: als ik 75.000 euro in Sandrine investeer, moet ik ervoor zorgen dat ze 15.000 cd's verkoopt om break-even te draaien. En dat is in het huidige klimaat verre van evident. De beslissing of Sandrine een contract krijgt zal dus niet zozeer afhangen van haar talent, maar van een economische overweging: zullen we erin slagen onze investering te verzilveren?"

In principe heeft BMG na de finale nog 45 dagen om een optie te nemen op de tien finalisten. Ziet de platenfirma daarvan af, dan mag hun manager - in dit geval: Bob Savenberg - bij de concurrentie gaan shoppen. Maar de voorwaarden - en dus ook het bedrag dat geïnvesteerd moet worden - blijven daarbij hetzelfde. "En dat is het 'm net", vertelt Brusseleers. "Kleine labeltjes vallen sowieso uit de boot, want die kunnen dergelijke bedragen nooit op tafel leggen. En majors als EMI of Universal zullen dezelfde berekening maken als ik. En de kans is reëel dat ze ook tot dezelfde conclusie komen."

In Frankrijk - waar het gelijkaardige Star Academy - op antenne komt, is de platenverkoop van de jonge sterren al in elkaar gestuikt. "Daar zitten ze echt met een probleem", stelt ook Brusseleers. "De kijkcijfers blijven uitstekend, maar niemand wil de cd's nog kopen." Het is dus nog maar de vraag of de platenfirma van Brusseleers nog wel geïnteresseerd is om bij een eventuele derde reeks van Idool als partner te fungeren. "Dat is een overweging die we op internationaal niveau zullen moeten maken", geeft hij toe. "Het heeft weinig zin om ermee door te gaan als we er geen winst uit kunnen halen. Platen maken is geen liefdadigheidswerk. De boel moet draaien. Daarom wil ik Vlaanderen meteen oproepen om hun engagement na te komen: wie volgende week stemt op een van de twee idolen, moet achteraf ook maar zo consequent zijn om hun plaat te kopen."

Op de vraag hoe groot de kans uiteindelijk is dat Sandrine door BMG toch nog een contract krijgt aangenomen, blijft Brusseleers enigszins op de vlakte. "Laat ons zeggen: vijftig procent. Over een paar weken ga ik rond de tafel zitten met de boekhouding, het promodepartement en mijn Nederlandse baas. Daar zal gewikt en gewogen moeten worden. Uiteindelijk gaat het om de carrière van een jong meisje die moet worden uitgebouwd, dus daar kunnen we niet lichtzinnig overheen gaan. Wie denkt dat we dat wel doen, is van harte welkom om die gesprekken van dichtbij mee te maken."

'Wie volgende week stemt op een van de twee idolen, moet achteraf ook maar zo consequent zijn om hun plaat te kopen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234