Dinsdag 03/08/2021

of de bühne als toevlucht

'Ik vind het als attitude knapper om overtuigd naast de goal te shotten, dan je steeds braafjes en voorzichtig achter de regeltjes te verstoppen'

Warre Borgmans

Brussel

Van onze medewerker

Jan De Smet

Eddy Borgmans was als jong kind al vergroeid met de muziekacademie. Hij vond het te gek om als lesgevers Marilou Mermans en Raymond Verhaege te hebben, terwijl die ook op televisie te zien waren in Fabian van Fallada of Wij, heren van Zichem. Die kinderlijke bewondering voor het rolmodel en het spelersvak overleefde de puberteit en Borgmans koos voor een artistieke opleiding.

Voor een achttienjarige is elk beetje extra uitstraling welkom. Om zich met wat meer aplomb te profileren tijdens de nieuw aangevatte studie op het conservatorium, liet Eddy zich Edouard noemen. Wat algauw zoetvloeiend verbasterd werd tot 'de Warre'. Warre Borgmans' pad zal dat van enkele medestudenten later nog vaak kruisen.

Als theateracteur speelt hij onder gereputeerde regisseurs als Luk Perceval, Ivo Van Hove en Lucas Vandervost en bij gezelschappen die intussen theatergeschiedenis geschreven hebben: De Blauwe Maandag Cie, Zuidelijk Toneel en De Tijd. Bij dat laatste is hij zo goed kind aan huis dat hij er volgend toneelseizoen in drie hernemingen zal staan (Trilogie van het weerzien, Husbands & Wives, Emilia Galotti). Zijn vertrouwen in de twee regisseurs van De Tijd, Vandervost en Johan van Assche, omschrijft hij als "omzeggens grenzeloos".

Borgmans is een acteur van de oude school in die zin dat hij zich als speler sterk ondergeschikt en schatplichtig voelt aan de tekst. Vandaar wellicht zijn affiniteit met De Tijd, dat literair getint theater brengt. Anderzijds vindt hij het een goede zaak dat het toneel geëvolueerd is en dat de heiligheid die rond stukken hangt, doorbroken werd.

"Vroeger werden acteurs opgeleid als onderdanige dienaars. Wij hebben het goddelijke geluk gehad les te krijgen van Dora Van der Groen, die ons uit ons kot lokte en een beroep deed op ons echte ik. Nu nemen wij actief deel aan het creatieproces. Ik bewonder vaak de durf en het talent van regisseurs en gezelschappen om een stuk naar hun hand te zetten en hun standpunt duidelijk mee te geven. Niet iedereen kan of wil dat. Toch vind ik het als attitude knapper om overtuigd naast de goal te shotten dan je steeds braafjes en voorzichtig achter de regeltjes te verstoppen." Het is geen valse bescheidenheid als Borgmans de schouders ophaalt voor zijn geroemde veelzijdigheid als acteur. Het collectieve geheugen vereenzelvigt hem niet met één glansprestatie in een superrol, maar in de betere Vlaamse televisieseries, zoals Kulderzipken, Windkracht 10, Stille waters, is hij altijd van de partij. Hij heeft daarnaast gespeeld in films als Blinker, Beck, Teamspirit II en regisseerde ook zelf. Tot vorige week coachte hij de Kakkewieten, die volop hun nieuwe programma aan het repeteren waren.

Verwijzing naar onderscheidingen als de Louis d'Or en de Oscar De Gruyter-prijs stemmen hem niet milder voor hemzelf. Domweg gelukkig zijn in de Dapperstraat is er niet bij voor de zelfrelativerende Borgmans. Op de keper beschouwd ziet hij zich als een man die vaak op de vlucht is in het leven. Net 48 geworden lijkt het of de diable du midi hem op de hielen zit. Je houdt er weinig joie de vivre aan over als je jezelf voortdurend confronteert met de vraag welke koers je aan het varen bent en dat je uit je pijp moet komen als je daar verandering in wil brengen. En dat daar durf voor nodig is. Maar is een acteur niet het type van de lefgozer par excellence? "Durf bij acteurs is een beetje discutabel. Wij gebruiken woorden van anderen. Ik ben een sprekend voorbeeld van iemand die voortdurend proeft en knabbelt aan woorden van anderen, maar hoe mooi verwoord ook, het is een scherm. Het is mijn aard een beetje bangig te kijken naar alles. Is het mijn angst voor het echte leven? Soms sta ik er totaal naast en prijs ik me gelukkig dat mijn vrouw veel praktische dingen in huis en met de kinderen overneemt. Mijn werk biedt me de mogelijkheid me terug te trekken in dat veilige theaterwereldje van de grote emoties. Het is een vlucht en ik moet dat heel erg controleren om dat binnen de perken te houden en te zorgen dat het geen tweede natuur wordt of gevaarlijk."

De nieuwste productie Schone woorden klinken zo, een combinatie van muziek en verteltheater, blijkt dan toch een lichtpunt dat Borgmans tot wat positiever gedachten inspireert. Het is een programma dat hij naar eigen zeggen vijf jaar geleden niet had kunnen maken. Behalve het spelplezier houdt hij er veel zelfvertrouwen aan over: "Het is de eerste keer dat ik iets gemaakt heb waarbij mijn eigen woorden en ervaringen een rol spelen en dat ik mij niet verschuil achter een tekst of mijn metier. Ik durf daarvan los te komen en vind mezelf eindelijk de moeite waard om een diepere dimensie toe te voegen via de persoonlijke anekdotes die ik vertel bij de schone gedichten en teksten van door mij gewaardeerde auteurs."

De link met de muziek is er al vaker geweest in Borgmans' werk. Vooral bedoeld voor een jeugdig publiek vertelde hij tijdens muziekopvoeringen het verhaal van Peter en de wolf (samen met het Syrinx-ensemble) en Peer Gynt, of bracht een geanimeerde versie van de componistenlevens van Haydn, Bach en Vivaldi.

"Muziek is zowat het enige dat mijn zinnen kan verzetten en mij helemaal meevoeren. Muziek hoef ik niet te 'begrijpen', ik mag ervan genieten, ze heeft een andere gevoelswaarde dan het woord en raakt me direct in de ziel."

Schone woorden klinken zo gaat in première op woensdag 17 en donderdag 18 maart, 20.30u in Rataplan, Borgerhout. Op tournee tot vrijdag 30 april. Info en reserveringen: 03/235.04.90 en thassos@pi.be

(Foto Jimmy Kets)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234