Woensdag 23/10/2019

Oedipus op de daken van Edinburgh

Jamie Bell herinnert u zich wellicht nog als de jonge danser uit Billy Elliot en als u David MacKenzie nog kent is het waarschijnlijk van Young Adam. Acteur en regisseur staan in Hallam Foe garant voor een nieuw meesterwerk. Hallam Foe is een Schotse jongen die de dood van zijn moeder niet zonder slag of stoot accepteert en zijn rebellie op zijn stiefmoeder richt.

DOOR NICO KROLS

Hallam Foe (Jamie Bell) vliegt het nest uit zonder een spoor na te laten en belandt zonder geld in Edinburgh. Zijn boomhut en de bossen van het dorp waar hij woont, verruilt hij voor de daken van de stad. Hij slaapt in een elektriciteitscabine of in een portaal. In zijn dorp had hij de gewoonte gekweekt om de bewoners te bespieden en notities over hen bij te houden. Ook over zijn al te lankmoedige vader (Ciarán Hinds) en diens vroegere secretaresse die nu zijn stiefmoeder (Claire Forlani) is.

In de stad zet Hallam zijn voyeurisme verder, maar dan met het oog op één welbepaald persoon. Kate (Sophia Myles) lijkt zo erg op zijn moeder dat hij haar volgt. Zij werkt op de personeelsdienst van een hotel en hij weet haar handig een job als keukenhulpje te ontfutselen. Het klikt tussen de twee, wat vooral de getrouwde vriend van Kate dwarszit. Hallam krijgt het hardhandig met hem aan de stok wanneer hij wordt betrapt op het begluren van Kate vanuit zijn nieuwe nest in de klokkentoren van het hotel.

Regisseur David MacKenzie toont zich opnieuw een meester in het scheppen van een aparte wereld die zich nu voor een groot deel op de daken van Edinburgh afspeelt. Hij houdt het beladen thema van een rouwende puber, die de hormonen en demonen in lijf en geest maar niet afgericht krijgt, verrassend luchtig. Hij wendt in zijn briljante stijl subtiel 16 millimeter footage, slow motion en extreme close-ups aan om het zweverige wereldbeeld van de jonge Hallam weer te geven. Jamie Bell staat sterk te acteren als de nu eens twijfelende, dan weer doortastende, complexe en tegelijk onbevangen Hallam. Hij houdt zijn personage klein in al zijn jongensachtige uitspattingen. Het samenspel tussen hem en Myles doet de vonk tussen Kate en Hallam overtuigend overslaan zodat de obsessie van Hallam voor het evenbeeld van zijn moeder nooit bij de haren gesleurd overkomt. Voeg daarbij de oerdegelijke vertolkingen van Hinds en Forlani en de immer grappige Ewen Bremner, een ijzersterk scenario dat zorgvuldig clichés vermijdt, een daverende soundtrack en Hallam Foe schaart zich moeiteloos bij de beste werken die momenteel in de zalen spelen.

JJJJ

Regie David MacKenzie

Vertolking Jamie Bell, Sophia Myles, Ciarán Hinds, Claire Forlani

Land VK

Speelduur 95 minuten

Voor liefhebbers van verhalen over de excentrieke levensloop van gevoelige zonderlingen

Te mijden door wie in de deviante fratsen van een tijdelijk getroebleerde jongeman louter puberale hysterie ziet

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234