Zaterdag 23/10/2021

Ode aan Vreeland

'Ongepoetste schoenen zijn het eind van de beschaving'

Diana Vreeland was de eerste moderedactrice, die naam waardig. Voor zij bestond, zei de beroemde fotograaf Richard Avedon ooit, waren er enkel "society ladies putting hats on other society ladies". Diana Vreeland stierf in 1989, maar haar invloed in de modewereld is nog altijd voelbaar (en ambitieuze moderedactrices doen erg hun best om even excentriek te worden als zij). De jongste Harper's Bazaar zette haar nog eens in de bloemetjes, er is een boek verschenen met een verzameling van haar Why Don't You?'s en Visionaire, het duurste en meest eigenwijze van alle huidige modemagazines, wijdt binnenkort zijn 37ste nummer aan het legendarische personage.

Vreeland was van de jaren dertig tot de jaren zestig moderedactrice van Harper's Bazaar, vervolgens tot 1971 hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue en daarna, tot haar dood, curator van het Costume Institute van het Museum of Modern Art in New York. En levenslang was ze een fenomeen.

Bij het grote publiek is ze vooral bekend door het op haar geïnspireerde personage in de film Funny Face, waarin ze op haar autoritaire manier aan haar slaafjes-redactrices wijsmaakt dat ze 'roze' moesten denken, "Think pink!", weg met beige, zwart, blauw, alles moet roze zijn. Het was een parodie, natuurlijk, maar Vreeland stond wel alom bekend voor haar zin voor kleur. Rood als Chinese lak was haar lievelingskleur, en haar kantoor was geheel bekleed met een vuurrode Indische stof, om er, zoals ze het aan de decorateur had gevraagd, uit te zien als "a garden from hell".

Bij haar lezeressen was Vreeland vooral populair met haar schaamteloos snobisme. Ze heeft geschiedenis gemaakt met haar uitdagende Why Don't You...-suggesties voor Harper's Bazaar, waarin ze bijvoorbeeld aanspoorde om de blonde haartjes van kinderen te wassen met champagne, opdat ze hun gouden kleur zouden behouden, of om purperen fluwelen wanten te dragen "met alles". Een honderdtal van die suggesties zijn nu gebundeld, en ze zijn nog altijd even amusant. Toch waren ze destijds niet uitsluitend bedoeld om onderhoudend te zijn. Vreeland wilde de Amerikaanse vrouwen ermee aanzetten om iets verder te denken dan hun kleine, conservatieve horizon.

Naast haar maandelijkse Why Don't You?'s zijn er ook tal van uitspraken van haar de geschiedenis ingegaan. Zoals: "Mensen die wit brood eten hebben geen dromen". Of: "Ongepoetste schoenen zijn het eind van de beschaving". Of: "Wat ik denk over de manier waarop de meeste mensen zich kleden? De meeste mensen is een onderwerp waarover men niet nadenkt".

De beroemde portret- en societyfotograaf Cecil Beaton vergeleek haar verschijning met een bazige kraanvogel: "En", voegt hij er aan toe, "hoewel ze in tegenstelling tot de vogel meestal op haar twee benen staat, wekt ze de wonderlijke illusie van permanent op één voet te balanceren."

"Stijl", zei Vreeland, "is iets wat je hebt en wat in tegenstelling tot mode, met geen geld te koop is." En zij had het. Ze droeg altijd simpele kleren, maar waanzinnig grote juwelen, ze blonk haar krokodillenleren handtas elke dag op en verfde haar ondergoed opdat het zwart genoeg zou blijven (er bestond toen nog geen wasmiddel voor zwart textiel).

Van haar landgenoten had ze geen hoge pet op als ontwerpers en ze zou waarschijnlijk verbaasd zijn om te zien dat enkelen onder hen nu artistiek directeur zijn bij de grootste luxehuizen. "New Yorkse ontwerpers", blafte ze ooit de Britse auteur Colin McDowell toe, "dat bestaat niet. Hier worden kleren gemaakt, da's alles. Enkel Parijs betekent iets in de mode, want Parijs heeft haute couture."

(AG)

* Het Vreeland-nummer van Visionaire, dat naar verluidt een honderdtal van de kattebelletjes zou bevatten die Vreeland schreef aan haar ondergeschikten bij Vogue, zou in januari 2002 uitkomen, op een beperkte oplage van vierduizend exemplaren.

* John Esten, Why Don't You...? Audacious Advice for Fashionable Living, Diana Vreeland: The Bazaar Years, is uitgegeven bij Universe.

'Stijl is iets wat je hebt en met geen geld te koop is'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234