Vrijdag 20/05/2022

Ode aan Parijs met een Belgisch tintje

Un monstre à Paris kreeg flink wat geld dankzij de Belgische taxshelter in zijn coproductiekas. Veel Belgisch creatief volk heeft dus meegewerkt aan deze aardige animatiefilm die alle Quasimodo's, operaspoken en Beesten en Belles in zijn verhaaltje opslorpt.

1910: Parijs staat onder water. Een vervelende situatie waarvan de corrupte politiecommissaris garen moet zien te spinnen wil hij ook zijn burgemeesterambities verzilveren. Een monster dat de stad aandoet komt als geroepen - ook al is het dan een vlo. Maar dan wel een die door onvoorzichtig geknoei van pakjesbesteller/uitvinder Raoul eensklaps uitgroeit tot zichzelf maal honderd. En ze is terloops ook voorzien van een engelachtig mooie stem.

Raouls maat Emiel, een bioscoopprojectionist, filmt de hele transformatie en met dat bewijs rennen ze naar de commissaris, die de jacht op het monster opent omdat het alle Parijzenaars schrik aanjaagt. Maar Raoul en Emile zien in dat ze te vroeg gepanikeerd hebben over hun eigen 'uitvinding' en moeten op hun stappen terugkeren. Lucille, een cabaretzangeres en ex-klasgenootje van Raoul, hoort het monster zingen en begrijpt dat het niets kwaads in de zin heeft. Ze noemt hem Francoeur, vermomt hem en laat hem mee optreden.

De Franse regisseur Bergeron (Shark Tale) heeft een geheel eigen tekenstijl die gepast en in stralende kleuren de romantische sfeer van het vroeg-twintigste-eeuwse Parijs uitzet. Met muziek en songs wordt spaarzaam omgesprongen. Lucille behield de stem van Vanessa Paradis als ze zingt, maar wordt ingesproken door Aagje Dom. Ook de overige stemmen zijn van Vlaamse acteurs zoals Stany Crets (Raoul), Stan Van Samang (Francoeur) en Peter Van de Veire (Emile). De 3D waarin Het monster van Parijs is opgetrokken ondersteunt het reliëf in de prenten van Bergeron, maar verdonkert helaas de sprankelende omgeving waarin de personages zich begeven.

Jonge gezinnen die het wat naïeve karakter en het afgeraffelde einde erbij nemen, hebben wel de gelegenheid om met z'n allen van een visueel prachtige, lichtvoetige kinderfilm met mooie muziek te genieten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234