Zondag 20/10/2019

Ode aan een dode kat, J Dilla en 'Twin Peaks'

De doorsnee muzikale meerwaardezoeker zit deze week op het puntje van zijn stoel. Immers: STUFF., de hoop van de Belpop in bange dagen, lost zijn tweede plaat: Old Dreams New Planets. Wij trokken groepsleden Mixmonster Menno (samples), Joris Caluwaerts (keys) en Dries Laheye (bas) bij de schouder voor een snuifje zelfanalyse.

1. Slug

Mixmonster Menno: "'Slug' ontstond als een improvisatie. Qua uitwerking zijn we misschien niet heel diep gegaan, maar er zit wel een typische, scheve STUFF-groove in en de elektronica gaat er helemaal over de schreef. Ah, en de mooiste buisklokken van de wereld staan erop. (lacht)De titel komt van 'sluggish'. Acteur Josse De Pauw gebruikte dat woord vorig jaar in Hybrid Love, de show waarin we zijn stemsamples gebruikten."

2. Strata

Joris Caluwaerts: "Ik hou van de toms in dat nummer en van de interactie tussen de synthesizers. Dat maakt het speciaal, vind ik."

Dries Laheye: "We moeten soms zelf heel goed nadenken hoe we nu ook weer bij een bepaalde klank zijn gekomen." (lacht)

Caluwaerts: "Tja, je bent een halfuur aan het jammen, je draait aan knopjes en gebruik effectpedaaltjes. Als je slechts een gedeelte van zo'n improvisatie gebruikt, moet je altijd weer lang prutsen vooraleer je de oorspronkelijke klank terugvindt."

Laheye: "Er zit veel weemoed in, ja. Ik herinner me een aflevering van het Nederlandse tv-programma Van de schoonheid en de troost, waarin de Russische concertpianist Vladimir Ashkenazy te gast was. Hij zei toen dat hij totaal géén troost kan vinden in muziek. Misschien is hij er te diep in gegaan? Ergens verlies je een stuk magie als je iets te uitgebreid begint te onderzoeken. Daarom ben ik blij dat wij tijdens onze shows nog vaak improviseren."

3. Colibri

Laheye: "Het meest hiphopachtige nummer, enigszins geïnspireerd door To Pimp a Butterfly van Kendrick Lamar. "

Mixmonster Menno: "De songtitel vloeide voort uit de werktitel van dat liedje, 'Early Bird'. Eigenlijk noemen we het nog steeds zo."

Laheye: "Op onze setlist schrijven we zowel de nieuwe titels als werktitels. Behalve Andrew, want die maakt er tekeningetjes van beestjes bij. (lacht) Best wel schattig."

4. Delta

Mixmonster Menno: "Alweer zo'n scheef ritme dat wordt toegeschreven aan de hiphopproducer J Dilla. Hoor je wel vaker bij ons."

Laheye: "Het geheim van de J Dilla-groove? Het is een frictie tussen blijven hangen en consequent vooruitgaan. Dat had je vroeger ook al bij jazzdrummers zoals Elvin Jones, die bij John Coltrane speelde. Hij vergeleek dat type stretchende groove met de wagons van een lange trein: ze gaan met een rotvaart vooruit, maar verliezen nu en dan aan ritme doordat ze elkaar moeten trekken."

5. Fulina

Mixmonster Menno: "De originele titel was 'Heimwee'. Het nummer komt ook uit onzeHybrid Love-show. In de periode van die tournee, vorig jaar, is mijn kat plots heel ziek geworden. Heel lastig, want door het touren, was ik zelden thuis. De dag voor we met STUFF. naar Engeland vertrokken was het beestje bij de dierenarts zo hard aan het creperen dat we de beslissing hebben genomen om haar te laten inslapen. Ik ben heel aangedaan op tournee vertrokken. De oorspronkelijke naam van mijn kat was 'Psswwtt' (fluit tussen de lippen, tot hilariteit bij de andere groepsleden). Mijn vriendin had haar evenwel Fulina genoemd. De nostalgie die ons nummer verklankte, paste goed bij mijn wezenloosheid, vanwege de dood van mijn kat."

6. Galapagos

Laheye: "Een echt dansnummer. In Engeland gaan ze erop uit hun dak. Ik ben pas de voorbije jaren gezwicht voor techno. Vorig jaar heb ik nog de legendarische Berlijnse technotempel Berghain bezocht. Echt een ervaring. Tribalachtig dansen op minimalistische techno uit een fantastisch geluidssysteem, tot in de vroege uurtjes. De songtitel verwijst naar een boek van Kurt Vonnegut dat Lander had gelezen."

7. Spinning Leaf

Mixmonster Menno: "We werden gevraagd om een remix te maken van een nummer van het Britse platenlabel Africa Seven, dat vooral West-Afrikaanse heruitgaven uitbrengt. Door een misverstand in communicatie hadden ze onze remix plots niet meer nodig. Daar zaten we dan, met een zo goed als volledig uitgewerkt nummer dat amper nog op het origineel leek, typisch voor ons." (lacht)

8. Axlotl

Caluwaerts: "Een axlotl is een soort salamander waar Andrew een grote fan van is."

Laheye: "Zelf hoor ik er Aphex Twin in. Je vindt er ook een scheve, cassetteachtige klank van een synth in, waar ik zo gek op ben. Alsof je een oud, te vaak afgespeeld cassettebandje beluistert, met een verweerde tape die het geluid ombuigt. Heerlijk."

Caluwaerts: "Ik hou enorm van soundtracks, zoals je wel hoort. Alles van Angelo Badalamenti tot Danny Elfman. De soundtrack van Edward Scissorhands heb ik echt verslonden."

9. Vault

Caluwaerts: "Een nummer met een hoog Twin Peaks-gehalte. En het doet denken aan Stranger Things, ja. Ik heb die tv-serie meteen uitgekeken en de soundtrack gekocht."

Laheye:"Het is eerder mystiek dan horror. Vind je dit als een ballad klinken? (lacht)Tja, daar heb ik eigenlijk geen probleem mee. Als de mensen willen slowen op onze muziek, mag dat." (hilariteit)

Old Dreams New Planets verschijnt vrijdag bij SDBAN Concerten op 27/4 in de Ancienne Belgique (uitverkocht) in Brussel en op 28/4 in de Handelsbeurs in Gent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234