Woensdag 24/07/2019

Ode aan Cassavetes

Misdaadthriller > Julia

De regisseur Erick Zonca is terug met Julia, een knappe, door actrice Tilda Swinton gedragen noirthriller over een alcoholische vrouw die een kind kidnapt. Al is het vooral een mooi eerbetoon aan Gloria van John Cassavetes.

Door Luc Joris

De laatste film van Erick Zonca dateert van bijna tien jaar geleden. Dat was Le petit voleur, een aangrijpend portret van een jonge straatket uit Marseille. Maar het was zijn debuut dat hem katapulteerde tot een nieuwe stem binnen de Franse film: La vie rêvée des anges, een draaikolk van een film over twee jonge vrouwen in Rijsel aan de zelfkant.

In Gloria, een film van Cassavetes uit 1980, speelt een formidabele Gena Rowlands een taaie, kettingrokende ex van een gangster. Ze haat kinderen, maar toch zit ze op een dag opgezadeld met een zesjarige Puerto Ricaanse knaap op de vlucht voor de maffia.

Ook Walter Salles liet zich door die thriller inspireren - zij het minder direct - voor Central do Brasil, een gevoelig melodrama over de odyssee van een gepensioneerde lerares en een negenjarige zwerversjongen door de enorme sertão.

Zonca heeft het verhaal van Manhattan naar de City of Angels getransponeerd. In L.A. pikken we midden in het gedruis van een nachtelijk feest de behoorlijk beschonken Julia op, een reiger op stiletto's. Deze aanstellerige roodharige vrouw met grote zonnebril, lange paarse jas en opvallende gouden juwelen wordt subliem vertolkt door Tilda Swinton.

De fetisjactrice van wijlen Derek Jarman krijgt veel bewegingsruimte en die vult ze met overweldigende energie in. Swinton kreeg onlangs nog een Oscar voor haar bijrol in Michael Clayton. Maar de manier waarop ze zich hier met haar cynische personage vereenzelvigt, maakt indruk: eerst een flamboyante barfly met grote mond die na de zoveelste wodkakater niet meer weet in welk bed ze wakker wordt, vervolgens een mythomane met harde blik die het slachtoffer wordt van haar eigen ontreddering. Julia stoot zichzelf namelijk nog verder in het moeras wanneer ze haar werk verliest en ze ingaat op het voorstel om voor 50.000 dollar het kleinkind van een miljardair te kidnappen.

Zoals zijn grote voorbeeld Cassavetes is Zonca niet in netjes gestructureerde verhalen geïnteresseerd die ingekapseld zijn in een strakke vormgeving.

Zijn alerte camera prikt zich vast op het gezicht van Swinton, terwijl de schijnbaar sterk intuïtieve beeldcomposities en look - naast Cassavetes was ook het werk van fotografen Helmut Newton en Nan Goldin een bron van inspiratie - refereren aan de Amerikaanse cinema van de jaren zeventig.

Ook qua toon flirt Zoncka's eerste Engelstalige film voortdurend met genres. Wat begint als een intense karakterstudie evolueert eerst tot een gangsterfilm. Als Julia eenmaal met haar oude BMW met het mishandelde kind in de koffer uit L.A. wegvlucht, krijgen we een roadmovie met typische Amerikaanse iconen als motels in de woestijn. Om vervolgens in het Mexicaanse Tijuana te eindigen als een kleurrijke noir alias absurde nachtmerrie, terwijl de schitterende Swinton blijft inzetten op het kind en het losgeld zonder een spat moedergevoel.

JJJ

Regie Erick Zonca Vertolking Tilda Swinton, Saul Rubinek, Kate del Castillo, Aidan Gould, Jude Ciccolella, Bruno Bichir Land Frankrijk / VS / Mexico / België Speelduur 142 minuten Voor liefhebbers van een waardige variant op of eerbetoon aan Gloria van John Cassavetes en Gena Rowlands Te mijden door wie Gloria uitkiest als de enige film die hij mee mag meenemen op een onbewoond eiland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden