Donderdag 24/09/2020

Standpunt

O ironie: grotere autonomie gijzelt de Vlaamse regering bij haar eigen beleid

Yves Desmet.Beeld Bob Van Mol

Yves Desmet is commentator bij De Morgen.

"Alle varkens zijn gelijk, maar sommige varkens zijn gelijker dan andere." Onze Vlaamse regering heeft die zin uit Animal Farm van George Orwell blijkbaar zeer ter harte genomen tijdens de beraadslaging over de nieuwe verkeersbelasting. Want om de 'ontdieseling' van het Vlaamse verkeer te versnellen zullen in de toekomst vervuilende dieselwagens behoorlijk wat meer verkeersbelasting moeten betalen, terwijl wagens die met aardgas, hybride of elektrisch rijden dan weer fiscaal gestimuleerd zullen worden.

Dat kun je niet anders dan toejuichen, zo'n maatregel die milieu en volksgezondhied bevordert. Zeker nu na de Volkswagen-fraude de problematiek van de dieseluitstoot nog eens extra op de voorgrond is gekomen, en het maatschappelijk draagvlak voor dit soort maatregelen toeneemt.

Maar toch meent de Vlaamse regering een kleine uitzondering te moeten maken: diesels die rondrijden als bedrijfs- of salariswagens worden ongemoeid gelaten. Terwijl een op drie van de nieuw verkochte wagens vandaag nochtans zo'n salariswagen is, en er naar schatting daar een goede 600.000 van rondrijden, waarvan 90 procent een dieselmotor heeft. Als je als regering dus echt iets wil doen aan de ontdieseling van Vlaanderen, dan zou je net verwachten dat dit de eerste doelgroep van je maatregel zou zijn, en niet de uitzondering.

Nee, zegt de Vlaamse regering, dat is niet zo. Want kijk, omdat de verkeersbelasting een gewestelijke materie is geworden, riskeren we dan dat alle leasingmaatschappijen prompt Vlaanderen verlaten en in Brussel of Wallonië gaan huizen. En dat kunnen we niet hebben.

O, ironie der geschiedenis. De Vlaamse regering, geleid door een Vlaamsnationalist, een politieke beweging die al decennia zweert bij veel grotere Vlaamse autonomie, omdat we alleen wat we zelf doen, ook beter zullen doen, moet nu toegeven dat die grotere autonomie haar juist vatbaar heeft gemaakt voor fiscale concurrentie door andere gewesten. Dat grotere autonomie dus haar beleid niet meer vrijheid en zelfstandigheid heeft gegeven, maar haar integendeel net gijzelt bij het nemen van haar eigen beleidsbeslissingen.

Waardoor we in Vlaanderen voortaan twee dieselrijders hebben: mensen met een eigen wagen, die nu extra geviseerd gaan worden, en mensen die een wagen krijgen als deel van hun loon, daar vandaag al de hoogste fiscale subsidie in Europa voor krijgen, en nu ook nog eens volkomen ongemoeid worden gelaten.

Iets zegt ons dat een klacht bij het Grondwettelijk Hof over de ongelijke behandeling van Vlaamse dieselrijders best wel eens kans op slagen zou kunnen hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234